مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

تفاوتهای نور IR داخلی و پروژکتور IR

 نور دید در شب دوربین مداربسته IR ( تفاوتهای نور IR داخلی و پروژکتور IR )

تفاوت سیستم نور IR تعبیه شده در دوربین مدار بسته با پروژکتورهای IR

زمانی که می خواهیم از نور IR استفاده کنیم، 2 گزینه جلو پای ماست. یکی استفاده از دوربین مدار بسته ای با ال ای دیهای داخلی IR است و دیگری استفاده از پروژکتورهای نور IR است که در نزدیکی یا کنار دوربین مدار بسته بصورت مجزا بکار گرفته می شوند. در گذشته دوربینهای مدار بسته تحت شبکه بسیار معدودی دارای ال ای دی های IR بودند و اغلب با خرید دوربینهای مدار بسته تحت شبکه (IP) کاربر مجبور به خرید پروژکتور IR مجزا بودند. امروزه تقریبا اغلب دوربینهای مدار بسته تحت شبکه از ال ای دی داخلی دید در شب بهره می برند.

مزایای استفاده ار دوربینهای مدار بسته با سیستم نور IR داخلی :

  • قیمت کمتر : تقریبا اغلب دوربینهای مدار بسته ارزان قیمت به سیستم نور IR مجهزند و باعث می شود خرید دوربین مدار بسته دید در شب ارزان قیمت بصرفه تر و بسیار ارزانتر از خرید دوربین مدار بسته غیر IR با یک پروژکتور مجزا خواهد شد.

  • نصب آسانتر : بخاطر بکار رفتن سیستم نور IR در داخل بدنه دوربین مدار بسته هیچ تجهیزات و تمهیدات ویژه ای نباید در نظر گرفته شود و عملا با نصب دوربین مدار بسته، سیستم نور هم راه افتاده است!

  • سیستم برق رسانی ساده : دوربین مدار بسته IR براحتی با استاندارد 802.3af (PoE) انرژی کامل را دریافت می کند و در شرایط بهتر از استاندارد 802.3at با انرژی بالاتر کار می کند. پروژکتورهای نور IR مجزا اغلب نیاز به آداپتور دوربین مدار بسته، PoE یا حتی سیستم برقرسانی مجزایی خواهند داشت.
  • قابلیتهای پیشرفته : دوربینهای مدار بسته پیشرفته و جدید از سیستمهای نور IR هوشمند یا تطبیق پذیر استفاده می کنند که بصورت هوشمند و خودکار شدت نور را تغییر می دهند و معمولا این قابلیت در پروژکتورهای نور مجزا وجود ندارد.

معایب سیستم نور IR تعبیه شده در دوربینهای مدار بسته

  • برد کمتر : اگر چه دوربینهای مدار بسته مجهز به نور IR امروزه با پیشرفتهای خوبی روبرو شده اند و از سیستمهای نور IR با برد بالاتر بهره می برند که گاهی به برد 200 متر می رسند اما بازهمبرای مسافتهای بسیار بالاتر (فراتر از 300 متر) نیاز به استفاده از پروژکتورهای نور IR احساس می شود.
  • مشکل حشرات و پشه ها : ال ای دی های نور IR داخلی اغلب باعث جذب حشرات و عنکبوتها می شوند و این باعث ایجاد لانه و تنیدن تار انکبوت در نزدیکی لنز دوربین مدار بسته می شوند که می تواند نظارت بر میدان دید را خراب می کند. بر همین اساس معمولا پروژکتورهای نور IR این مشکل را مرتفع می کنند.

بخاطر رشد روزافزون و سریع بخش دوربینهای مداربسته دید در شب (IR) در زمینه خرید و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از نور IR داخلی راحت تر و بصرفه تر است. واضح است که سیستمهای نور IR مجزا برد بسیار بیشتری دارند و اغلب از طیف نور کاملا مخفی استفاده می کنند و این قابلیتها فراتر از دوربینهای مدار بسته رایج با سیستم نور داخلی هستند. اما در هر کاربردی یکی از این گزینه ها می تواند بهترین انتخاب باشند و نسخه کلی وجود ندارد.

همانطور که در زیر میبینید در نظر سنجی سال 2016 بیش از 60 درصد کاربران به خرید دوربین مداربسته IR تمایل بیشتری داشتند.

دوربین مداربسته دید در شب IR

در این بین تنها 5 درصد کاربران به خرید پروژکتور نور IR مجزا جواب مثبت نشان داده اند. یعنی رسما تنها 0.03 درصد کاربران به سمت خرید پروژکتور نور IR مجزا در کنار دوربین مدار بسته کشش داشته اند.

دوربین مداربسته دید در شب IR
آمار استفاده از دوربینهای مدار بسته IR در کل دنیا را می توانید در CCTVONLINE.IR مطالعه نمایید. 

در بسیاری از نرم افزارهای محاسب دوربین مدار بسته و تخمین برد، شما می توانید محدودیت برد سیستم نور IR دوربینهای مدار بسته را تخمین بزنید و براحتی مشاهده نمایید. به این شکل راحت تر می توانید شرایط را شبیه سازی نمایید.

محاسبه برد دوربین مدار بسته IR

فقط مهم است که بدانیم اگر اهداف خیلی به دوربین مدار بسته IR نزدیک بودند باید برای پیشگیری از Overexposure اقداماتی انجام دهیم و یا از قابلیت تنظیم خودکار نور IR دوربین مدار بسته بهره ببریم.

1.      لنز زوم دوربین مدار بسته / 5 باور غیر واقعی در مورد دوربین مداربسته

2.      آشنایی با استاندارد ONVIF در دوربین مداربسته

3.      لنز موتورایز در دوربین مدار بسته

4.      Adjustment Range زاویه تنظیم لنز دوربین مداربسته

دوربین مدار بسته AHD

کابل کشی شبکه دوربین مداربسته ( Qualifier ها و Certifier ها )

Qualifier های کابل شبکه دوربین مدار بسته

Qualifier ها یا کیفیت سنجهای کابلهای شبکه قابلیتهای دیگری فراتر از Verifier ها هم دارند اما نمی توانند بر اساس استانداردها کابلها را بسنجند و این موضوع آنها را گزینه ای میانی بین Certifier ها و Verifier ها قرار می دهد.

تست کابل دوربین مدار بسته Qualifier

اغلب مدلهای رایج کیفیت سنجهای کابل شبکه دارای Wiremap یا تست الگوی کابلهاست و می تواند طول کابل ، نوع و سرویسهای Verifier ها را نیز داشته باشد اما حتما قابلیتهای زیر را خواهد داشت:

  • بررسی سرویس : بجای تشخیص سرویسهای ساده شبکه روی کابلها، تستهایی را برای تشخیص میزان پهنای باند کابل شبکه دوربین مدار بسته و مسائل بنیادین انجام می دهد و می تواند تشخیص دهد که آیا کابل از شبکه 10/100 GbE پشتیبانی می کند یا نه؟! این دست سرویسها شامل تست Crosstalk نیز می شود اما به اندازه یک Certifier قدرتمند نخواهد بود.
  • تست PoE : این قابلیت با اندازه گیری میزان ولتاژ و حداکثر مصرف به وات تعیین می کند که PoE از استاندارد 802.at یا 802.3af پیروی می کند. این قابلیت در Verifier ها در حد تشخیص وجود یا عدم وجود PoE روی کابل است و تا این حد پیشرفته نیست.
  • نتایج ذخیره شده بررسیها : طیف وسیعی از Qualifier ها نتایج تست کابلها را بر روی حافظه داخلی ذخیره می کنند و می توان نتایج را پرینت گرفته یا در مستندات پروژه ذخیره نماید.
  • نمایش جزئیات بیشتر : Qualifier ها اطلاعات جزئی بیشتری نسبت به Verifier ها ارائه می دهند و در رفع مشکل موثرترند. اطلاعاتی مثل طول موثر کابل، اتصال کوتاه و Crosstalk و تشخیص مشکلاتی که بر اثر آسیب یا شکستگی کابلهای شبکه بوجود آمده اند.
تست کابل دوربین مدار بسته Certifier

Certifier های کابل شبکه دوربین مدار بسته

Certifier های شبکه با بررسی استاندارد ANSI/EIA/TIA کابلهای شبکه می توانند تست کاملی انجام دهند و تستهای Verifier ها و Qualifier ها را (طول کابل و Wiremap) کامل انجام دهند. ضمن اینکه تست Crosstalk عمیق تر و کامل تری را انجام دهند.

نویز کابل دوربین مدار بسته

این تستها عبارتند از :

  • Crosstalk : این تست با بررسی میزان قدرت سیگنالهایی که از جفت سیمهای کابلهای دیگر یا از کابلی به دیگری القاء میشود میزان تداخل امواج را می سنجد. این تستها شامل 6 تا 8 آزمون مختلف می شود و بسته به نوع و استاندارد کابل می تواند مورد استفاده باشد. Qualifier ها هم بطور ساده و پایه ای می توانند Crosstalk را بررسی کنند اما اصلا خبری از جزئیات نیست.
  • تاخیر انتشار : این تست براحتی میزان تاخیر یا Latency انتشار سیگنال را بر روی کابل بررسی می کند و زمان رفت و برگشت سیگنال به انتهای کابل را اندازه گیری می کنند.
  • تاخیر انحراف : تست Skew می تواند تفاوت در تاخیرهای ارسال سیگنال بر روی چهار زوج سیم داخل کابل شبکه را بررسی می نماید. تفاوت اساسی می تواند باعث ایجاد مشکلات تصویری یا افت سیگنالهای دوربین مدار بسته و شبکه شود.
  • افت بازگشت سیگنال یا الحاق : این تست میزان افت سیگنالها را در طول کابل تا دستگاه هدف و یا سیگنال برگشتی در نقطه ای خاص بدلیل مشکلات انتهای کابل شبکه را مشخص می کند.

5 پرسش و پاسخ مهم درباره PoE دوربین مداربسته

قابلیت PoE یا انتقال انرژی الکتریکی از طریق شبکه یکی از کاربردیترین قابلیتهای امروزی دوربینهای مداربسته است. در ادامه این مقاله قرار است 5 سوال کلیدی و مفید در این زمینه را شرح دهیم:

  1. آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspan و سویچ دوبرابر کرد؟
  2. آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر توان PoE سوئیچ را داشته باشند؟
  3. آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟
  4. از طریق PoE حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی ممکن است؟
  5. آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟

در ادامه مقاله آموزشی دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین به این سوالات پاسخ می دهیم.

سوال: " آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspn و سویچ دوبرابر کرد؟"

جواب قطعا نه است. زمانی که دستگاهی از PoE استفاده می کند، دستگاه با شناسایی منبع انرژی و بازشدن مسیر انتقال الکتریکی در پی درخواست از منبع PoE، سوئیچ یا midspan بطور مجزا امکان بهره گیری هم زمان را ندارند. زیرا سوئیچ و midspan هر دو از منبع انرژی یکسانی برق می گیرند و خودشان قابلیت تامین PoE مجزا ندارند. در این حالت تنها دستگاههای PoE می توانند از نزیکترین عامل منبع تغذیه PoE استفاده کنند.

سوال :" آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر وات PoE را داشته باشند؟"

جواب : این موضوع همه جا صادق نیست و تضمینی برای آن وجود ندارد. زمانی که در مشخصات یک پورت حداکثر توان الکتریکی قابل تامین برای 802.3af برابر 15.4 یا 802.3at برابر 60 وات در نظر گرفته شده است، امکان تولید این میزان خروجی بستگی به توان کلی PoE و تعداد دستگاههای موجود روی کل پورتها دارد. در این موارد بسته به میزان خروجی الکتریکی که دستگاهها می کشند، ممکن است با افت ولتاژ یا کاهش عملکرد دستگاهها روبرو شوید.

برای مثال در سوئیچ PoE رایج TPLink TL-SG1008P مشخصات دستگاه را می بینید:

PoE switch

حداکثر توان PoE این دستگاه 53 وات است. حداکثر توانی که بر روی هر یک از این 4 پورت قابل تامین است بطور تئوری معادل 13.25 وات خواهد بود (53W/4Ports = 13.25). اما این میزان در مشخصات سوئیچ برای هر پورت 15.4 وات در استاندارد 802.3af عنوان شده است. یعنی 15.4W*4=61.6W که اصلا درست نیست.

تفاوت بین حداکثر انرژی الکتریکی قابل تامین یک پورت در مشخصات و آنچه عنوان کردیم در کل برابر 8.6 وات خواهد بود. این یعنی اگر 4 دوربین مداربسته هر کدام به 15 وات انرژی نیاز داشته باشند با اتصال به سوئیچی که گفتیم با مشکل تامین انرژی روبرو می شوند. در این حالت هر چند لحظه یکبار تصویر دوربین مداربسته بصورت رندوم قطع می شوند یا دوربین مدام راه اندازی می شود و نتیجه مناسب نخواهد بود.

سوال : " آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟"

پاسخ : خیر. بدلیل پروسه تامین انرژی بر اساس درخواست دستگاه اتصال شونده، تامین کننده PoE بدون اینکه به دستگاهی متصل شود انرژی الکتریکی را در انتهای کابل القاء نمی کند. یعنی کابلی که به سوئیچ PoE متصل است بدون وصل به دستگاههای دیگر برقی ندارد و امکان برق گرفتگی یا خطراتی از این دست را در اتصال به بدن یا سیمهای دیگر نخواهد داشت.

سوال : " حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی از طریق PoE وجود دارد؟"

جواب : بر اساس استاندارد IEE802.3 شبکه، حداکثر برد PoE تا 100 متر خواهد بود. بر اساس طراحی شبکه توان الکتریکی می تواند در مسافتهای بیشتری هم در طول شبکه انتقال یابد و تقویت شود. در عمل این مسافت خیلی بیشتر است و در مقاله تست تاثیر مسافت کابل شبکه روی تصویر دوربین مدار بسته مشاهده کردید که PoE تا 300 متر هم با حداکثر توان قابل استفاده است ولی انتقال داده ها در این مسافت ممکن نخواهد بود. البته شرکتهایی هم مثل یونی ویو این امکان را میسر کرده اند.

وقتی برای استاندارد PoE حداکثر مسافت را 100 متر عنوان کرده است، یعنی مسافتهای بیشتر نمی تواند استاندارد شبکه های معمول را تامین نماید (با اینکه PoE مشکلی ندارد) و ممکن است با مشکلات انتقال داده روبرو شوید.

سوال : " آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟"

جواب : همیشه نه اما باید مراقب باشید. در بسیاری از موارد دوربینهای مداربسته و یا دستگاههای PoE دیگر حتی در صورت اتصال به دستگاه تامین کننده انرژی PoE بازهم از آداپتور انرژی دریافت می کنند و از دستگاه PoE انرژی درخواست نمی کنند. اما در دستگاههای PoE قدیمیتر در مورد اتصال همزمان PoE و آداپتور دوربین مداربسته بطور همزمان هشدار داده می شد.

در حالت کلی در دوربینهای مدار بسته PoE جدید این مشکل وجود ندارد ولی باید حتما توجه داشته باشید که در دستورالعمل یا دفترچه راهنمای دستگاه هشداری در این باره نداده باشد. بنابراین احتیاط را رعایت کنید.

در انتها باید بدانیم که PoE می تواند با کاهش تعداد کابلها و تامین انرژی و مسیر داده ها در یک کابل همزمان کمک خوبی برای نصب دوربین مدار بسته به کاربر نماید. در دوربینهای مدار بسته قدیمی که PoE را نیز پشتیبانی نمی کنند، تجهیزاتی مثل کابل Midspan می تواند براحتی تبدیل انرژی را روی بستر PoE ممکن سازند و دوربین مدار بسته قدیمی هم قابل استفاده باشد.

1.      دوربین مدار بسته شرکت ها

2.      دوربین مدار بسته فروشگاه

3.      خرید دوربین مدار بسته

4.      فروش و نصب و تعمیر دوربین مدار بسته در تهران

رنگ بندی هارد وسترن دیجیتال / هارد بنفش وسترن دیجیتال

ترکیب تکنولوژیهای فشرده سازی WiseStream و H.265 توسط Hanwha / کابل کشی شبکه دوربین مداربسته

کاربران از کسب و کارهای کوچک تا سازمانهای بزرگ بدنبال استفاده از مزایای تکنولوژی فشرده سازی کدک H.265 در جدیدترین راهکارهای شرکت Hanwha Techwin هستند. سری تجهیزات نظارت تصویری Wisnet P و Wisenet Q از سری محصولاتی هستند که شرکت هانوها با بهره گیری کدک H.265 در کنار تکنولوژی فشرده سازی WiseStream توانسته به مدیریت بسیار خوبی بر روی مدیریت پهنای باند و مصرف حافظه دست یابد. این روش فشرده سازی اختصاصی شرکت Hanwha بصورت کلی می تواند به کاهش هزینه های سیستمهای نظارت تصویری و افزایش کارایی کلی سیستمها کمک نماید.

تکنولوژی WiseStream دوربین مداربسته هانوها

به گفته تام کوک مدیر فروش شعبه آمریکایی Hanwha :

هانوها در جایگاهی ویژه با القای خلاقیت در تکنولوژی بدنبال توسعه و طراحی محصولات جدید توانسته به توانمندیهای بالاتری دست یابد. با بهبود کیفیت و قابلیتهای سیستمهای کاربران محبوبیت بیشتری بدست آورده است. در بهبود تکنولوژی فشرده سازی H.265 و WiseStream در خط تولید محصولات گسترده جدید و پیش رو می توان نمونه ای از این خلاقیتها را دید.

شرکت هانوها پیشرو در تکنولوژیهای سیستمهای نظارت تصویری جدید، یکی از اولین شرکتهای پذیرنده تکنولوژی H.265 بود که از این روش فشرده سازی در خط تولید محصولاتشان استفاده کرد. در واقع فشرده سازی H.265 با بسط ویژگیهای استاندارد فشرده سازی H.264 توانسته تصاویری با کیفیت تر را در فایلهای ویدئویی با حجم کمتر بگنجاند. با کدک H.265 فشرده سازی تصاویر 4K و تصاویر ویدئویی با رزولوشن بالاتر برای مقاصد امنیتی ممکن شد. زیرا تصاویری با رزولوشن بالاتر از 4K در مقاصد امنیتی نیاز به کیفیت تصاویر بالاتر و بهبود استفاده از پهنای باند و بهینه سازی ذخیره سازی بر روی حافظه داشتند.

تکنولوژی WiseStream دوربین مداربسته هانوها

کدک H.265 بهبود چشمگیری نسبت به کدکهای پیش از خود داشت، بطوری که می تواند میزان نرخ جابجایی داده ها را نسبت به کدک H.264 بیش از 50 درصد بهینه تر نماید. ضمن اینکه در کدک H.265 کیفیت تصاویر با بهره گیری از بلاکهای تصویری ماکرو از حداقل 8 در 8 پیکسل تا 64 در 64 پیکسل بسیار بهتر شده و همچنین میزان تاخیر تصاویر به حداقل رسیده است.

آخرین محصولات نظارت تصویری شرکت هانوها شامل تجهیزات مداربسته سری P و سری اقتصادی Q از هر دو کدک H.264 و H.265 استفاده می کنند. این کدکها در کنار هم فرمتهای تصویری متفاوت را پشتیبانی می کنند و برای استفاده از سیستمهایی با برندی غیر از هانوها که هنوز از کدک H.265 بهره نمی برند مفید خواهد بود. در نتیجه کاربران می توانند از آخرین قابلیتهای خلاقانه در دنیای تکنولوژی دوربینهای مداربسته برخوردار شوند و با پشتیبانی گسترده تری از محصولات شرکت هانوها یا سامسونگ سابق استفاده کنند.

تکنولوژی WiseStream دوربین مداربسته هانوها

با اضافه شدن تکنولوژی WiseStream به کدکهای H.265 و H.264 کاربران می توانند از قابلیت کاهش مصرف پهنای باند و حافظه استفاده بهتری ببرند. در تصاویر با کیفیت WiseStream بصورت پویا و خودکار می تواند با تشخیص بخش متحرک صحنه به فشرده سازی بهتری بر روی پس زمینه دست یابد. همچنین با تنظیم متناسب و دینامیک تداخل فریمهای I-Frame ،قابلیت تشخیص حرکت و کنترل ازدحام شبکه دوربین مداربسته در تصاویر ویدئویی در هر صحنه به بهبود انتقال تصاویر هم کمک نماید.

برای مثال سیستمهای نظارت تصویری سری Wisenet P با رزولوشنهای 4K و UHD با بهره گیری از کدینگ H.265 و WiseStream می تواند تصاویر ویدئویی با نرخ پیکسلی بیشتر (سایز پیکسلی هر فریم) را با استفاده از همان پهنای باند مورد استفاده در یک سیستم HD با رزولوشن 1080P و کدک H.264 جابجا کند.

نیاز به کاهش مصرف پهنای باند و حافظه در ترکیبی از تکنولوژی WiseStream و H.265 باعث می شود دوربینهای مدار بسته بیشتری بر روی زیرساخت شبکه با ظرفیت محدود قابل استفاده باشند. این یعنی نظارت و دید بهتر و موقعیت واضحتری با امکانات زیرساختی ثابت نسبت به گذشته خواهیم داشت که می تواند با افزایش امنیت و کاهش هزینه ها منافع خوبی در اختیار کاربران قرار دهد و یکپارچگی آینده را ممکن سازد.


  دوربین مداربسته تی وی تی   دوربین مداربسته قیمت   نصب دوربین مداربسته  هایک ویژن


آموزش کامل کابل کشی شبکه دوربین مداربسته (: کجا از UTP و کجا از STP استفاده کنیم)

در چه مواردی هنگام نصب دوربین مدار بسته باید از کابلهای شبکه STP استفاده کرد؟

جواب آسان این سوال : هرجایی که با اختلال امواج مواجه بودید! زیرا همانطور که در مقاله قبلی سی سی تی وی آنلاین در این باره گفتیم کابلهای STP کمتر تحت تاثیر امواج و اختلالات مغناطیسی قرار می گیرند. در اینجا به چندین منبع اختلالی تاثیر گزار بر روی شبکه های ویدئویی می پردازیم:

  • در محلهایی که کابل شبکه دوربین مداربسته در مجاورت سیم و کابلهای برق فشار قوی قرار دارند : سیمهای برق مخصوصا در شرایطی که بصورت دسته ای و موازی کابلهای شبکه قرار گیرند، می توانند برای انتقال داده ها مشکلاتی بوجود بیاوند. حتی کابل کشیهایی که با فاصله از هم در کف ساختمان یا مسیر مجزایی قرار دارند می توانند بصورت یک منبع اختلال برای جریان تصویری عمل کنند. در مواقعی از این دست که امکانات اجازه کابل کشی مجزا با کابل STP را نمی دهد، بهترین کار این است که از همان کابل کشی که برای شبکه کامپیوتر با کابل STP استفاده شده است بصورت اشتراکی استفاده کنیم یا اگر از نوع STP نبود می توان از همان مسیر کابلهای STP برای شبکه دوربین مداربسته هم استفاده کرد. اصلا دیگر نگران نویز روی کابلهای STP نباشید.
  • نزدیک به منابع القای الکترومغناطیسی : کابلهای شبکه که برای داده ها استفاده می شوند اغلب نزدیک به تجهیزاتی هستند که قابلیت القای الکترومغناطیسی دارند. مثلا موتور الکتریکی، ترانزیستور برق، سیم پیچهای مغناطیسی یا مارپیچهای القایی می توانند EMI قابل توجهی ایجاد کنند. این منابع بدلیل تولید جریانهای القایی بر اساس نوع عملکردشان بر مبنای القای مغناطیسی مشهورند. دستگاههایی مثل تجهیزات HVAC، فنهای تهویه، قفلهای مغناطیسی دربها، تابلو برقها و ماشین آلات صنعتی می توانند درجات مختلفی از اختلال و نویز را بر روی تصاویر ویدئویی دوربین مدار بسته ایجاد کنند.
  • دستگاههای GSM یا تاکی واکیها و بیسیمهای کوتاه برد : اغلب ارتباطات ضعیف رادیویی می توانند بر روی انتقال داده ها اثر مخرب بگذارند. وجود یک گوشی به تنهایی مشکل ساز نیست اما برای پیشگیری از مشکل امواج هنگام قرار گرفتن مسیر انتقال داده ها نزدیک به یک انتقال دهنده یا تقویت کننده شبکه، باید از کابل STP استفاده کرد.
  • قاب سیستم روشنایی مهتابی و کم مصرف : یکی از  بزرگترین منابع تولید اختلال EMI (الکترومغناطیسی)، قاب و تشکیلات روشنایی کم مصرف و اصطلاحا لامپهای فلوروسنت هستند. به طور معمول، کابلهای شبکه مستقیما در داخل داکتی که کابل برق سیستم نور سقفی از آن عبور کرده، نصب می شوند و دقیقا بالای لامپهای سقفی در زیر سقف کاذب قرار می گیرند و اگر از گیره های سقفی برای معلق نگه داشتن کابلها(حفظ فاصله) استفاده نشود باید حتما از کابلهای شبکه STP برای اینکار استفاده شود.

 


نتایج تجربی

بر اساس تجربه تقریبا طیف وسیعی از سیستمهای نظارت تصویری از کابلهای شبکه نوع UTP استفاده می کنند و مشکل خاصی هم گزارش نکرده اند. هنوز هم استفاده از کابلهای STP تنها به دیتاسنترها و پروژه های ایده آل یا خاص بر می گردد.

چه زمانی مجبوریم فقط از کابلهای شبکه STP استفاده کنیم؟

اخیرا شرکت Axis اعلام کرده بود که برای نصب دوربینهای مداربسته فضای آزاد (Outdoor Camera) از کابلهای STP استفاده می کند. در برگه رسمی این شرکت قید شده بود که درجایی که دسته کابلهای برق می گذرند و محیطهایی با موتورها و کندانسورها که کابلهای شبکه مجبورند از آنجا عبور کنند، بدلیل جلوگیری از مشکلات ناشی از محیطهای الکتریکی از کابلهای STP استفاده می شود. پس از آن به تاکید گفته بود که باید از کابلهای شبکه STP برای دوربینهای مداربسته در فضای آزاد یا بعنوان کابلهای رابط فضای آزاد استفاده کرد.

این موضوع بیان می کند که با توجه به نصب 40 درصد دوربینهای مداربسته در فضای آزاد، کاربران مجبورند از کابلهای STP استفاده کنند. این توصیه Axis بار مالی بر روی کل پروژه تحمیل می کند اما می تواند جلوی مشکلات آزار دهنده آینده سیستمهای نظارت تصویری شما را بگیرد.

با توجه به تجربیاتی که داشتیم ، موافق نیستیم از کابل STP بطور کامل در همه جای شبکه دوربین مدار بسته استفاده شود. هوشمندانه ترین استفاده از کابلهای STP جاییست که شبکه در محیطهای پر ریسک یا پر تنش یاد شده در بالا قرار دارد.


1.      هوش مصنوعی در دوربین مداربسته هایک ویژن

2.      تحولات بزرگ صنعت امنیت

3.      دوربین مداربسته چگونه کار می کند ؟

ارتقا صنعت امنیت

همه چیز درباره نور دید در شب دوربین مداربسته IR /مقایسه امنیت سایبری 10 شرکت سازنده دوربین مدار بسته

پروژکتورهای نور مرئی / یا همان نور سفید چطورند؟

با اینکه از نور قابل رویت برای افزایش و بهبود سطح نور تصاویر در شرایط کم نور استفاده می شود اما بازهم استفاده از نور IR بدلایل مختلفی بیشتر مورد استقبال کاربران قرار می گیرد:

  • غیر قابل رویت و عدم جلب توجه : در مقابل استفاده از نور مرئی بصورت نور افکن که بیشتر جلب توجه می کند، نور IR با طول موج 850 نانومتر بسختی بچشم می آید و یا حتی نور 940 نانومتری اصلا برای افراد قابل تشخیص نیست. یعنی عملا محل نصب دوربینهای مداربسته در شب کمتر قابل تشخیص است یا تشخیص آن برای تخریب یا پوشاندنشان در شب برای مزاحمان سخت است.
  • آلودگی نوری کمتر : استفاده از نور مادون قرمز یا IR همانند نور سفید اثر بهم ریختگی یا آلودگی نوری بدنبال ندارد. بسیاری از شهرداری ها به تنظیم قدرت چراغهای خیابانی توجه می کنند که شدت مطلوبی داشته باشد یا بر روی هدف متمرکز باشد و دید بصری را تخریب نکند و ...
  • زیبایی بصری بهتر : در آخر اینکه مهندسان طراح و معماران ترجیح می دهند از نور IR استفاده کنند. چون قابلیت کنترل این نور در طراحی سیستمهای نوری و تجهیزات یک محیط راحت تر است.

بخاطر این سه دلیل نور سفید بیشتر در محیطها و کاربردهای ویژه در اولویت قرار می گیرد.

فیلتر حذف فیزیکی نور IR دوربین مدار بسته

اکثر دوربینهای مدار بسته حرفه ای از فیلترهای حذف نور IR استفاده می کنند. این قطعه کوچک با حرکت دادن یک فیلتر در جلوی لنز و سنسور تصویربرداری دوربین مداربسته در روز و کنار رفتن در شب به دوربین مداربسته کمک می کند.

فیلتر حذف فیزیکی IR

این فیلتر حذف کننده در طی روز نور IR را حذف می کند و باعث می شود تا جلوی تغییر رنگها یا بهم ریختگی White Balance گرفته شود. در بهم ریختگی وایت بالانس، درختان برنگ صورتی خاکستری دیده می شوند که نمونه این اشباع رنگی در تصویر زیر قابل مشاهده است:

تاثیر نور IR روی تصویر دوربین مداربسته

در شب هنگاه فیلتر کنار رفته و اجازه می دهد نور پروژکتورهای دید در شب (IR) یا نور IR محیط به سطح سنسور تصویربرداری دوربین مدار بسته برسند و تصاویر براقتر و روشنتری تولید نماید.

دوربینهای مدار بسته True day/night باید از سیستم نور مادون قرمز استفاده کنند. به همین دلیل در مدلهای رنگی از یک فیلتر حذف نور IR استفاده می شود تا بتواند تمام این نور مادون قرمز را از بین ببرد.(که البته در سال 2017 احتمالا دیگر وجود ندارند)

مقایسه LED های نور IR دوربینهای مداربسته

برخی شرکتهای تولید کننده دوربین مدار بسته از تعداد ال ای دی های IR بکار رفته در دوربین مداربسته بعنوان یک معیار کارایی دوربین مدار بسته دید در شب نام می برند که مثلا "در برند من از 24 ال ای دی IR استفاده شده است درحالی که در مدلهای رقیب تنها 5 ال ای دی استفاده شده است.." . اما در واقعیت توجه به تعداد ال ای دی ها یا اصطلاحا کمیت آنها درست نیست و این در عمل تاثیر بسیار کمی بر روی کارکرد دوربین مداربسته دارد. ضمن اینکه انواع و اقسام و سایزهای مختلفی از ال ای دی های IR در جهان وجود دارند.

2 دسته بندی ساده برای ال ای دی های نور IR در سیستمهای نظارت تصویری وجود دارند:

  • سایز کوچکتر، توان کمتر : بیشتر دوربینهای مداربسته مجهز به نور IR و بیشتر سیستمهای نور IR ارزان قیمت تر از تعداد بیشتری ال ای دی های IR کوچکتری استفاده می کنند تا نور بهتری داشته باشند. این ال ای دی ها معمولا (نه همیشه) ارزانتر هستند.
  • بزرگتر با توان بیشتر : بعضی از دوربینهای مدار بسته IR جدیدتر و بیشتر پروژکتورهای نور IR از تعداد ال ای دی های کمتری استفاده می کنند اما سایز هر ال ای دی بزرگتر و در مجموع پرتوان تر هستند.
تفاوت دوربین مداربسته IR


برند داهوا     آداپتور صنعتی      نمایندگی هایک ویژن       نصب دوربین مدار بسته تهران


مقایسه امنیت سایبری 10 شرکت سازنده دوربین مدار بسته

وِیژگی رمز شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته

در زیر شرایط رمز مورد نیاز برای دوربین مداربسته و تجهیزات نظارت تصویری هر یک از شرکتهای سازنده دوربین مدار بسته یاد شده در مقاله اول را بررسی می کنیم :

Arecont Vision

در اولین ورود به نام کاربری نیازی به تغییر رمز نیست و خبری هم از پیشنهاد اینکار وجود ندارد و تنها از دکمه پاک کردن رمز برای برداشتن رمز عبور دوربین مدار بسته استفاده شده است. اکانت اصلی ادمین در روی دوربینهای مداربسته این شرکت هم غیر قابل حذف یا تغییر نام است.

دوربین مداربسته ارکانت ویژن

Avigilon

همانند آرکانت ویژن خبری از محدودیت تغییر رمز عبور در اولین ورود یا حتی پیشنهاد اینکار نیست. کاربر اصلی به نام Administrator شناخته شده و رمزی هم برای این کاربر درنظر گرفته نشده است. اگر رمزی ایجاد کنید نیاز نیست این رمز خاص یا قوی باشد و هیچ نوع محدودیتی برای استفاده از رمز کاربر را مجاب به استفاده از رمز عبور بهتر نمی کند.

دوربین مداربسته اویجیلون

اکسیز

اکسیز در هنگام ورود اولیه از شما می خواهد که رمز عبوری جدید بسازید اما اغلب کاربران از همان عبارت تکراری و رایج pass برای رمز عبور استفاده می کنند. بعلاوه هیچ نوع محدودیتی برای ایجاد رمز عبور قدرتمند در کار نیست و حتی می توان برای ثبت رمز عبور از 1 کاراکتر استفاده کرد.

دوربین مداربسته اکسیز

توجه داشته باشید که برای ورود به تنظیمات root در ONVIF می توان از نام کاربری root و pass به عنوان رمز عبور کاربر اصلی استفاده کرد. تنظیمات root امکان غیرفعال کردن این قابلیت را مهیا می کند که می توان بصورت دستی آنرا فعال یا غیر فعال کرد.

بوش

در اولین ورود نیازی به ایجاد رمز عبور نیست اما در یک پنجره زرد اعلام هشدار قویا از کاربر می خواهد که از رمز عبور قوی استفاده نماید و رمز عبور جدید تعریف کند. کاربران Service، user و live قابل حذف نیستند اما در فرم ورهای جدید اجازه ایجاد کاربران جدید را با شرایط جدید مهیا کرده است.

دوربین مداربسته بوش

Dahua

نام کاربری و رمز عبور بصورت پیش فرض admin/admin بوده و نرم افزار دوربین مداربسته در اینباره هشدار می دهد اما محدودیتی برای تغییر رمز عبور در اولین ورود وجود ندارد. نرم افزار فرم ور از کیفیت سنج برای رمز عبور دوربین مداربسته استفاده می کند تا قوی بودن رمز عبور را بسنجد اما خبری از محدودیت در استفاده از رمز عبور 1 کاراکتری نیست! بعلاوه داهوا استفاده از خیلی کاراکترهای ویژه مثل ~ را از محدوده کاراکترهای قابل استفاده حذف کرده است!

دوربین مداربسته داهوا

هایک ویژن

در اولین ورود باید رمز عبور ایجاد شود و باید حداقل از 8 کاراکتر تشکیل شده باشد و از دو نوع کاراکتر در آن استفاده شود (حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص).

دوربین مداربسته هایک ویژن

پاناسونیک

اگر چه از اکانت رایج در بسیاری از دوربینهای مداربسته استفاده شده است (admin) اما باید نام کاربری و رمز عبور در مراحل راه اندازی دوربین مداربسته از اول تعریف شود.

دوربین مداربسته پاناسونیک

پلکو

رمز عبور باید شامل حداقل 4 کاراکتر باشد اما هیچ محدودیت دیگری برای تولید رمز عبور قوی بکار گرفته نشده است. حساب کاربری admin هم قابل تغییر یا حذف نیست.

دوربین مداربسته پلکو

سامسونگ

برای کاربر ادمین در اولین ورود نیاز به ایجاد یک رمز عبور قوی است که باید همه محدودیتهای یک رمز عبور قوی را در ورود عبارت استفاده کنید. کاربر ادمین غیر قابل حذف یا تغییر است اما کاربران بیشتری قابل تعریف هستند.

دوربین مداربسته سامسونگ

ویووتک

نرم افزار دوربین مداربسته به کاربران هشدار می دهد که از رمز عبور قوی استفاده کنید اما محدودیتی اعمال نمی کند. بعلاوه حتی پیام هشداری هم نشان داده می شود اما بدون وجود رمز عبور می توان به کاربر root دسترسی داشت.

دوربین مداربسته ویووتک

شرایط بررسیها

دوربینهای مداربسته مورد استفاده در این مقالات در زیر لیست شده اند. دوربینهای مداربسته مورد بررسی همه با آخرین فرم ورهای بروز شده مورد بررسی قرار گرفتند و بر روی تنظیمات پیش فرض سازندگان قرار داشتند.

فرم ورهای مورد بررسی به شرح زیر هستند :

  • Arecont Vision AV10215PM-S : 65236.0
  • Avigilon 8.0-H4A-DO1-IR : 3.10.0.161
  • Axis M3045-V : 16.15.4.1
  • Bosch NBN-80052-BA : 6.32.0099
  • Dahua DHIPCHDBW541ENZ:2.400.0000.30.R
  • Hikvision DS2CD4585IZH:V5.4.0 build 160421
  • Hikvision DS2CD2042WDI:V5.4.0 build 160421
  • Panasonic WVSFV781L:2.52
  • Pelco IMM12027: 2.7.0.5.8360A0.0
  • Samsung PNO9080R:1.00_160620
  • Vivotek MS8391EV:0100h