5. طراحی سایت
10. طراحی سایت
11. طراحی وب سایت
12. طراحی سایت شرکتی
14. طراحی سایت تهران
15. طراحی سایت
16. طراحی وب سایت
17. طراحی سایت شرکتی
19. طراحی سایت تهران
20. طراحی سایت
21. طراحی وب سایت
22. طراحی سایت شرکتی
24. طراحی سایت تهران
25. طراحی سایت
26. طراحی وب سایت
27. طراحی سایت شرکتی
29. طراحی سایت تهران
30. طراحی سایت
31. طراحی وب سایت
32. طراحی سایت شرکتی
34. طراحی سایت تهران
35. طراحی سایت
36. طراحی وب سایت
37. طراحی سایت شرکتی
39. طراحی سایت تهران
40. طراحی سایت
41. طراحی وب سایت
42. طراحی سایت شرکتی
44. طراحی سایت تهران
45. طراحی سایت
46. طراحی وب سایت
47. طراحی سایت شرکتی
49. طراحی سایت تهران
50. طراحی سایت
51. طراحی وب سایت
52. طراحی سایت شرکتی
54. طراحی سایت تهران
55. طراحی سایت
56. طراحی وب سایت
57. طراحی سایت شرکتی
59. طراحی سایت تهران
60. طراحی سایت
61. طراحی وب سایت
62. طراحی سایت شرکتی
64. طراحی سایت تهران
65. طراحی سایت
66. طراحی وب سایت
67. طراحی سایت شرکتی
69. طراحی سایت تهران
70. طراحی سایت
71. طراحی وب سایت
72. طراحی سایت شرکتی
74. طراحی سایت تهران
75. طراحی سایت
76. طراحی وب سایت
77. طراحی سایت شرکتی
79. طراحی سایت تهران
80. طراحی سایت
81. طراحی وب سایت
82. طراحی سایت شرکتی
84. طراحی سایت تهران
85. طراحی سایت
86. طراحی وب سایت
87. طراحی سایت شرکتی
89. طراحی سایت تهران
90. طراحی سایت
91. طراحی وب سایت
92. طراحی سایت شرکتی
94. طراحی سایت تهران
95. طراحی سایت
96. طراحی وب سایت
97. طراحی سایت شرکتی
99. طراحی سایت تهران
100. طراحی سایت
پس از آنکه به این نکات عمل کردید، وقت آن است که مرحله به مرحله ساخت یک فروشگاه اینترنتی حرفهای را با هم طی کنیم.
انتخاب دامین (آدرس وبسایت مانند web24.ir) به اندازه انتخاب نام یک شرکت اهمیت دارد. این آدرس که شامل یک نام انتخابی (web24) و دامنه (.ir) متصل به آن است، هویت کسب و کار شما در فضای آنلاین را نشان میدهد. نام دامنه، برند اینترنتی فروشگاه شماست، بنابراین در انتخاب آن باید دقت زیادی بکنید و بهتر است پسوندهای مختلف نام انتخابی خود را به ثبت برسانید تا درآینده افراد مختلف از نام شما سو استفاده نکنند.
گفتنیها در این باره بسیار است، اما به چند نکته کوتاه زیر درباره انتخاب صحیح دامین وبسایت فروشگاه بسنده میکنیم:
در یک کلام، هاستینگ یا هاست به معنی فضایی است که تمام اطلاعات فروشگاه شما در آن نگهداری میشود. انواع و اقسام هاست وجود دارد که توضیح کامل آنها یک مثنوی را پر میکند. کوتاه به شما بگویم که شما میتوانید از دو نوع هاست اشتراکی و سرور مستقل استفاده کنید.
اگر شما میخواهید کوچک شروع کنید و محصولات کمی دارید، یک هاست اشتراکی ارزانقیمت میتواند کار شما را راه بیندازد. اما اگر افکار بزرگی در سر میپرورانید و میخواهید با قدرت به فضای آنلاین وارد شوید، میتوانید یک سرور اختصاصی بگیرید و از سرعت و فضای بیاندازه آن لذت ببرید.
برای انتخاب بهترین شرکت ارائه هاستینگ چندین راه دارید. اول به فروم (انجمن)های مختلف سر بزنید، تاپیکهای مربوط را بخوانید و شرکتها را با هم مقایسه کنید. سپس، به سراغ سایتهای رقیب بروید و ببینید از چه شرکتی خدمات گرفتهاند، آیا برای آنها جواب دادهاست؟ اگر بله، پس این شرکت، مناسب شما هم هست. در نظر داشته باشید که در حال حاضر دو نوع هاست از نظر سیستم عامل وجود دارد: هاست ویندوز و هاست لینوکس. اینکه سرور هاستینگ شما از چه سیستم عاملی استفاده می کند، بستگی به زبان برنامه نویسی سایت شما دارد و بهتر است قبل از انتخاب هاست با برنامه نویس سایت خود مشورت کنید.
هاست ویندوز برای سایت هایی که با فریمورک دات نت برنامه نویسی شده اند مناسب است و هاست لینوکس برای سایت هایی که با php برنامه نویسی شده اند مناسبتر است.
یک نکته بسیار مهم در انتخاب سرویس دهنده میزبانی دقت به کشوری است که هاست از آن گرفته میشود و همچنین سرعت و روش ارائه پشتیبانی
بهتر است اگر مشتریان شما را کاربران داخل ایران تشکیل میدهند از هاست داخل ایران استفاده کنید تا فروشگاه اینترنتی شما با سرعت بالاتری برای کاربران قابل دستری باشد.
هرگز نباید گول قیمت ارزان یک سرویس دهنده را خورد.تصور کنید در ساعت اوج ترافیک یا هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده اید ناگهان سایت شما قطع شود و شرکت پشتیبانی هم هیچ راه تماسی به جز تیکت نداشته باشد! در این حالت که هر ثانیه برای شما ارزشمند است ممکن است ساعتها مشتریان خود را از دست بدهید تا سایت شما مجددا به حالت عادی برگردد.
حال که به اهمیت سرویس میزانی در مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی پی بردید بهتر است قبل از انتخاب یک سرویس دهنده میزبانی وب از قبل در مورد ان و مشتریان فعلی آن شرکت تحقیق کنید و با صرف هزینه معقول یک میزبان مناسب برای خود انتخاب کنید.
اولین قدم برای راه اندازی سایت فروشگاهی انتخاب پلتفرم و بستری است که می خواهید فروشگاه خود را از طریق آن راه اندازی کنید. در این بخش شما سه راه دارید:
سیستم های مدیریت محتوا و پلتفرم های آماده بسیار زیادی مانند وردپرس در بستر اینترنت وجود دارند که به صورت کدباز منتشر شده اند و شما میتوانید از آنها به صورت رایگان برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید و هر کدام از این سیستم ها دارای معایب و مزایایی هستند.
سیستم های آماده چند مزیت خاص دارند، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
همچنین پلتفرم های آماده معمولا مشکلات زیر را دارند:
در اکثر مواقع افرادی که در آغاز کار خود هستند و می خواهند هزینه کمی انجام دهند، سیستم های آماده را انتخاب می کنند و افرادی که کار حرفه ای مدنظرشان هست به سراغ سیستم های اختصاصی فروشگاهی می روند و اکثر فروشگاه های معتبر در دنیا از طریق سیستم های اختصاصی طراحی می شوند. همانطور که مشخص است، با استفاده از سیستم های آماده، شما هزینه کمتری میپردازید، راحتتر میتوانید با فروشگاه خود کار کنید و خلاصه ریش و قیچی در دست خودتان است. اما از طرفی شما محدود به امکانات پلتفرم انتخابی هستید و زمانی را باید صرف یادگیری پیچ و خمهای آن سیستم کنید. در آخر هم نتیجه کار بستگی به توانایی بالقوه و امکانات آن پلتفرم دارد.
سیستم های سایت ساز، سیستم هایی هستند که سایت را به شما اجاره می دهند و شما دسترسی به اطلاعات هاست خود ندارید. اینگونه سیستم ها خیلی سریع فروشگاه را در اختیار شما قرار می دهند و معمولا پلن رایگان نیز دارند، اما به مرور با افزایش فروش و تعداد محصولات باید پلن فروشگاه ساز خود را افزایش دهید.به این معنی که در ابتدا یک سری امکانات جزئی به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهند و به مرور زمان میتوانید انواع امکانات متنوع و پیشرفته را بصورت دلخواه برای حرفه تر شدن فروشگاه اینترنتی خود خریداری کنید. اینگونه سیستم ها معمولا درصدی از فروش محصولات را به عنوان کارمزد دریافت می کنند یا اجاره سالیانه دریافت می کنند. معروف ترین سیستم فروشگاه ساز در دنیا shopify.com است. استفاده از این سیستم ها در مواقعی که محصولات محدود دارید و هیچگونه اطلاعاتی در مورد اینترنت ندارید می تواند راهکار مناسبی باشد اما برای کارهای جدی مناسب نیست.البته نمونه های ایرانی زیادی هم بصورت فروشگاه ساز برای فروش فایل یا سایر محصولات وجود دارد که با یک سرچ ساده میتوانید به لیستی از آنها در گوگل دسترسی داشته باشید.
شرکتها و مجموعههای زیادی هستند که کار ساخت، نگهداری و بازاریابی فروشگاه آنلاین را انجام میدهند. در طراحی سایت اختصاصی، شما غیر از هزینه نسبتا بالاتری که از سیستم های آماده میپردازید، تقریبا کار دیگری نباید انجام دهید. وظیفه طراحی وبسایتتان در دست پیمانکاری است که با آن قرارداد بستهاید و برای مشکلات مختلف یا ویژگیهای جدیدی که لازم دارید باید به او مراجعه کنید. در عوض، نیاز به سر و کلهزدن با پیچیدگیهای فنی ندارید و میتوانید روی فروش و بازاریابی تمرکز کنید. همچنین هر ابزار و امکاناتی بخواهید میتوانید با کمک پیمانکار پیاده کنید و محدودیت را دور بزنید.
کیفیت فروشگاه اینترنتی که به صورت اختصاصی خواهید داشت، با توجه به دانش و تجربه شرکتی که برای طراحی سایت انتخاب می کنید مشخص می شود. متاسفانه بسیازی از افراد و شرکت هایی که کار طراحی سایت فروشگاهی انجام می دهند، تجربه کافی در این زمینه ندارند، به عنوان مثال اگر سئو سایت برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است که طراحی سایت فروشگاهی خود را به شرکتی بسپارید که دانش مناسبی در زمینه سئو دارد تا نتیجه مناسب بگیرید.
اگر میخواهید پرقدرت شروع کنید و بودجه لازم و کافی را دارید، بهتر است که فروشگاه اینترنتی اختصاصی داشته باشید تا مزه یک شروع قوی در فضای آنلاین را تجربه کنید. اما اگر بودجه ندارید، تنها هستید و عجلهای هم ندارید، راه اول میتوانید بهترین گزینه شما باشد. در این روش، علاوه بر اینکه فروشگاه خود را خودتان پایهگذاری میکنید با مشکلات و گرفتاریهای راهاندازی یک کسب و کار هم آشنا میشوید و در آینده می توانید فروشگاه اینترنتی اختصاصی و حرفه ای داشته باشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی توسط وب24 به صفحه طراحی سایت فروشگاهی مراجعه نمایید.
اگر نگوییم مهمترین و در دیدترین بخش کسب و کار آنلاین شما، محتوا است، گزافهگویی نکردهایم. محتوای فروشگاه شما شامل صفحات اصلی از قبیل درباره ما، تماس با ما، دستهبندیهای محصول و راهنما، بلاگ (به منظور بازاریابی محتوایی و ارتباط بیشتر با مشتریان)، تصاویر و توضیحات محصول، بنرها و گرافیکهای جذاب و ترغیبکننده و .... است.
همانند کدنویسی و طراحی رابط کاربری سایت، این بخش نیز به تخصص نیاز دارد. کسی که میتواند این کار را به درستی و با کیفیت بالا برایتان انجام دهد، تولیدکننده محتوا نام دارد. این شخص، نویسندهای است که میداند چطور کلمات را کنار هم بچیند تا بیشترین تاثیرگذاری را داشتهباشد. البته اگر نمیخواهید زیادی هزینه کنید، میتوانید این بخش را خودتان انجام دهید اما عواقبش را هم بپذیرید.
برخی از مهمترین عواملی که در محتوای سایت فروشگاهی اهمیت دارند عبارتند از:
با اینکه هنوز قوانین و مقررات در حوزه اینترنت، کسب و کار آنلاین و گردشهای مالی مربوط به آن ضعیف است، اما برای اطمینان از اینکه در آینده به مشکلات ریز و درشتی که قانون یا ماموران قانون میتوانند برایتان درست کنند دچار نشوید، توصیه میکنیم نماد اعتماد الکترونیک و ساماندهی را حتما اخذ کنید. همچنین اگر مجوز خاصی در حوزه کاریتان وجود دارد که لازم است، پشت گوش نیندازید و سریعتر برای آن اقدام کنید. میتوانید حتی با یک وکیل متخصص به این امور مشورت کرده و راهنمایی بگیرید. سعی کنید همه کارهای خود را به صورت کاملا قانونی انجام دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
خدمات پرداخت و ارسال
خدمات پرداخت و نحوه ارسال کالا، دو بخش مهم در فروشگاه اینترنتی است که اگر هرگونه اختلالی در این دو مورد به وجود آید، اعتبار و آبرویتان زیر سوال میرود و شاید دیگر کسی از شما خرید نکند. نقل است یک مشتری ناراضی میتواند تا صد نفر را از خرید از شما منصرف کند.
در حال حاضر اکثر بانکهای داخل کشور با استفاده از سیستم شاپرک خدمات پرداخت اینترنتی را ارائه می دهند و پس از اینکه نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کردید، می توانید با یکی از شرکت های پرداخت الکترونیک مرتبط با بانکها قرارداد منعقد کنید. اگر پرداخت ارزی مدنظر شما باشد، با اینکه پیپل و مستر کارت به ایران خدمات نمیدهند، اما با تلاش متخصصان ایرانی و سنگاندازی نکردن مسوولان، درگاههای واسطی وجود دارند که برای شروع کار بسیار مناسب هستند. این درگاهها کارمزد مشخصی از هر خرید را برمیدارند و در عوض پروسه طولانی و پرهزینه اتصال به درگاه بانکی را برایتان کمهزینه و ساده میکنند.
از گزینههای دیگر پرداخت میتوان به پرداخت در محل، پرداخت به صورت کارت به کارت یا واریز به حساب اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. ممکن است هنگام تحویل، مشتری کالا را عودت دهد و چون به صورت آنلاین پرداخت نکرده، دست شما برای گرفتن خسارت باز نیست یا ممکن است مشتری به شما اعتماد نکند و از پرداخت کارت به کارت و واریز به حساب منصرف شود.
مسئله باربری و ارسال در صورتی برای شما اهمیت پیدا میکند که کالای فیزیکی در اختیار داشتهباشید. برای ارسال، شرکت پست بزرگترین ارائهدهنده خدمات است. پست پیشتاز برای ارسال سریعتر با قیمت بالاتر و پست سفارشی برای ارسال زمانبر با قیمت کمتر است. البته اگر مشتریان شما در شهرتان هستند، میتوانید از خدمات پیک اسنپ و مانند آن یا پیک خصوصی استفاده کنید.
بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی
اگر از هر تاجر و مدیر کسب و کاری بپرسید سختترین، زمانبرترین و لذتبخشترین قسمت کار شما چیست، بیتردید به بازاریابی و فروش اشاره میکنند. سخت است زیرا شما باید از میان انبوه ابزارها و استراتژیها، آنهایی را انتخاب کنید که مناسب و به اصطلاح فیت کار شما باشند. زمانبر است زیرا وقتی که باید صرف کنید با میزان بودجهتان رابطه عکس دارد، یعنی هرچه بیشتر خرج کنید، سریعتر به نتیجه میرسید، اما چون هیچکس بودجه بینهایت ندارد، پس هرچه خرج کنید برای رسیدن به نتیجه باید شکیبا باشید. و اما چرا لذتبخشترین؟ معلوم است! زیرا نتیجه همه این تلاشهایی که شما در سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تجربه کاربری، تبلیغات کلیکی و ... میکنید، سودآوری و درآمد بیشتر است و چه کسی از پول بدش میآید؟ با اینکه خودتان میتوانید مسوولیت بازاریابی فروشگاه آنلاینتان را برعهده بگیرید، اما برای اینکه مجبور به یادگیری و انجام فعالیتهای بعضا خستهکننده بازاریابی نشوید، پیشنهاد ما این است که با کارشناسان و مشاوران وب24 مشورت کنید، کارشناسان ما راهکارهای بسیار مناسبی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی با داشتن تیم متخصص و اتوماسیون اداری مناسب، میتوانند بار سنگین بازاریابی را از دوش شما بردارند.
شاید بتوان گفت اعتماد سازی در یک فروشگاه اینترنتی مهم ترین بخش برای افزایش فروش محصولات است زیرا امروزه برای هر نوع محصولی صدها سایت و فروشگاه وجود دارد که همه در کنار هم رقابت سنگینی دارند و هر کدام میخواهند سهم بیشتری از بازار داشته باشند.در این میان عده ای از افراد سودجو هم با سوء استفاده از جو موجود سعی میکنند با راه اندازی فروشگاه های تقلبی و ازائه محصولات غیر واقعی از کاربران کلاهبرداری کنند و همین موضوع اعتماد کاربران به سایتهای واقعی را هم تا حد زیادی کم میکند. اگر خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید شما اگر به دنبال آن محصول بودید از میان آنهمه فروشگاه متفاوت به کدام اعتماد میکردید و چرا ؟ چه چیزی باعث میشد که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید ؟
عوامل زیر برای اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی تاثیر زیادی دارند :
این عوامل در کنار هم باعث میشود وقتی کاربر به سایت شما مراجعه کند بتواند شما را به عنوان کننده کار و صاحب نظر تشخیص دهد و بتواند با خیال راحت تری از شما خرید کند و حداقل این اعتماد را داشته باشد که در حال خرید از یک مجموعه واقعی و فعال در اینترنت است.
آیا وبسایتی دارید که دیگر فعال نیست اما هنوز دارای حساب گوگل آنالیتیکس است؟ آیا میخواهید حساب گوگل آنالیتیکس خود را پاک کنید؟ پس با همراه باشید تا حذف اکانت را یاد بگیرید. گوگل آنالیتیکز یک برنامه تحلیل وبسایت رایگان است که برای هر وبلاگ نویس و صاحب وبسایتی توصیه میشود. این ابزار به شما جزئیات دقیقی در مورد اینکه ترافیک وبسایت شما از کجا میآید و اینکه چگونه کاربران با وبسایت/وبلاگ شما تعامل میکنند ارائه میدهد.
پروفایل گوگل آنالیتیک شما از 3 بخش مختلف تشکیل شده است. این بخشها شامل account،property و view هستند.
بنابراین پروفایل آنالیتیک میتواند حسابهای مختلفی داشته باشد؛ هر حساب میتواند properties متعدد داشته باشد و هر property میتواند نمایشهای (views) بسیاری داشته باشد.
نگاهی به تصویر زیر بیاندازید:
کدام یک از آنها باید پاک شود؟ account، property یا view
اگر میخواهید همه دیتای وبسایت خود را پاک کنید، میتوانید property را حذف کنید. اگر حسابی فقط شامل یک property است که میخواهید حذف کنید، میتوانید حساب را همراه با property حذف کنید. اگر میخواهید تنها یک view خاص مانند زیر دامنه یا ترافیک AdWords را حذف کنید، میتوانید view را حذف کنید.
در ادامه مطلب، این راهنمایی ارائه شده را میتوانید برای حذف حساب گوگل آنالیتکز و یا یک property هر حسابی و یا View دنبال کنید. به یاد داشته باشید که میتوانید هر تعداد حساب را در گوگل آنالیتکز داشته باشید و هر حساب میتواند تعدادی properties داشته باشد.
پس از ورود به پروفایل گوگل آنالیتیکس خود، وبسایت مورد نظر خود را که میخواهید از گوگل آنالیتیکس حذف کنید انتخاب کنید.
سپس بر روی Admin در taskbar سمت چپ کلیک کنید.
حالا صفحه Administration را مشاهده میکنید.
در صفحه Administration میتوانید account، property یا view را به دلخواه خود حذف کنید.
با اشاره به تصویر بالا:
اگر توجه کنید در پایین قسمت شماره 1، گزینهای به نام Trash Can میبینید. میتوانید از این گزینه برای بازگرداندن هر Google Analytics properties حذف شده استفاده کنید.
برای حذف یک حساب، بر روی Account Settings در ستون اول به نام Account در صفحه مدیریت (Administration) خود کلیک کنید.
سپس بر روی Move to Trash Can کلیک کنید. لازم به ذکر است بر اساس موقعیت جغرافیایی شما، این دکمه ممکن است Move to Rubbish Bin باشد.
در صفحه بعد بر روی دکمه Trash account کلیک کنید.
برای حذف property، بر روی Property Settings در ستون دوم در صفحه مدیریت (Administration) خود کلیک کنید. توجه کنید که تنظیمات Property یک بخش مهمی از تجزیه و تحلیل وب شماست، به این دلیل که قادر خواهید بود آمار جمعیتی و ویژگیهای علاقه (interest) و همچنین چند تنظیمات مهم دیگر را ببینید.
سپس بر روی Move to Trash Can کلیک کنید. در مرحله بعد بر روی دکمه Trash property کلیک کنید.
اگر یک حساب یا property را از گوگل آنالیتیکز حذف کنید، قادر خواهید بود حساب را در طول 35 روز از تاریخ حذف مجددا بازگردانید. این امر برای کاربرانی مفید است که به طور تصادفی حسابشان حذف شده است.
بر روی View Settings در ستون سوم View در صفحه مدیریت (Administration) خود کلیک کنید.
بر روی Move to Trash Can کلیک کنید. در مرحله بعد بر روی دکمه Trash view کلیک کنید.
حساب شما و همه properties و مشاهدات (views) موجود، پس از 35 روز به طور دائمی حذف می شوند (بک آپهای دیتای ماهانه پس از 84 روز حذف میشوند). هنگامی که حذف شوند حساب از بین رفته است و گوگل دیگر قادر نخواهد بود هر گونه دیتای رخ داده یا تاریخی را بازیابی کند یا گزارشات شما را مجددا برگرداند.
5. طراحی سایت
یکی از آن تصمیم هایی که بر روی تمام سال های فعالیت کسب و کار شما اثرگذار است، دامنه یا Domain وبسایتتان خواهد بود که اسم سایت شما را مشخص می کند. فرقی ندارد که یک استارتاپ نوپا هستید، یا این که قصد گسترش تجارت سنتی و حتی خانوادگی خود را در فضای آنلاین دارید. در هر صورت، آن چیزی که در آدرس URL سایت شما نمایش داده می شود، حکم امضای شخصی و هویت برندتان را دارد. در این مقاله می آموزیم که چگونه با رعایت نکاتی ظریف اما پراهمیت و طلایی، دامنه ای را انتخاب کنیم که هرگز قصد تعویض آن را هم نداشته باشیم.
در نظر داشته باشید که اسم سایت شما، همانطور که تلفظ می شود باید نوشته شود و معادل دامنه ای است که برای سایت خود ثبت می کنید. بنابراین برای انتخاب اسم سایت باید به دنبال انتخاب دامنه معادل با آن نیز باشید، ما در این مقاله نکات مرتبط با انتخاب دامنه و اسم سایت را مطرح می کنیم و برای شما آنها را شرح خواهیم داد.
یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد تازه کار در انتخاب دامنه وبسایت خود و یا شرکت شان مرتکب می شوند، این است که وقتی نام انتخابی آن ها قبلاً انتخاب شده است، از خط تیره برای ساختن یک دامنه منحصر به فرد کمک می گیرند. به مثال زیر دقت کنید:
فرض می کنیم من می خواهم یک فروشگاه آنلاین گل فروشی راه اندازی کنم. نامی که من برای تجارت آنلاین (E-Commerce) خود در نظر گرفتم GolForoush.com است. اما نا امیدی در من زمانی شکوفه می زند که می بینم قبل از من، شخص یا شرکت دیگری این دامنه را به ثبت رسانده است. حال من برای آن که هوش خود را اثبات کنم (!)، یک خط تیره بین Gol و Foroush می گذارم تا دامنه ای به صورت Gol-Foroush.com داشته باشم.
شاید در ابتدا ایده ای این چنین خردمندانه به نظر برسد، اما تجربه سالیان اخیر وبمستر ها نشان داده که به یاد سپردن دامنه ای با خط تیره برای کاربران سخت خواهد بود. در ضمن من ممکن است نا خود آگاه، مقدار قابل توجهی از بازدید کنندگان سایت خود را به دامنه رقیب بفرستم. زیرا کاربران به صورت پیش فرض دامنه را بدون خط تیره تایپ می کنند، و طبیعتاً سر از وبسایت رقیب من در خواهند آورد.
درست است که امروزه گزینه های پر شماری، برای نشستن در انتهای URL شما در دسترس هستند، اما .net، .info و تمام انتخاب هایی از این دست، اولین فکری نیستند که به ذهن کاربران عادی اینترنت خطور می کنند. نزدیک به 75 درصد دامنه های فضای اینترنت، با .com به پایان می رسند. پس اکیداً توصیه می کنیم دامنه ی خود را با .com به اتمام برسانید.
معمولاً شرکت ها زمانی به فکر گزینه هایی چون .net و به خصوص .ir میافتند، که دامنه انتخابی آن ها قبلاً خریداری شده باشد. اما رفتن به سراغ گزینه دوم، بهتر از کوچ به دامنه ای ارزیابی می شود، که انتخاب نخست کاربران عادی فضای مجازی لقب نمی-گیرد. این را هم به عنوان تیر خلاص در نظر بگیرید، که مرورگر ها اگر کاربر در قسمت URL انتهای دامنه را ننویسد، وی را به صورت اتوماتیک به دامنه .com که احتمالاٌ رقیب شماست، بر می گردانند.
شاید این امر که دامنه ی یک برند مطرح باید توسط کاربران سریع و بی دردسر تایپ گردد، کاملاً بدیهی و معقول به نظر برسد. اما تلفظ آسان یک دامنه از دید عده ای آن قدر هم مهم و حیاتی تلقی نمی شود. خب اگر کمی از ویژگی های فیزیولوژی ذهن انسان بدانیم، در خواهیم یافت که مغز ما هر آن چه که راحت تلفظ و خوانده می شود را، بسیار بهتر از کلمات یا عباراتی که صرفاً راحت نوشته می شوند ثبت و ضبط می نماید.
اگر دامنه سایت شما به سختی تلفظ می شود، هر چقدر برای برند سازی و تثبیت ارزش های کسب و کار آنلاین خود تلاش کرده اید بی اثر و یا کم اثر خواهد بود. یکی از آزمون های موثر برای سنجش میزان آسانی دامنه ی شما در تلفظ، این است که از 10 نفر بخواهید آن را بدون هیچ پیش زمینه ای بخوانند. اگر بیش از 1 یا دو نفر در اولین کوشش به مشکل برخوردند، بهتر است کمی روی نام دامنه ی خود تجدید نظر کنید.
دامنه های کوتاه به طور عمومی راحت تر به ذهن سپرده می شوند. درست است که دامنه ی یک وبسایت، باید ارزش ها و فعالیت های یک برند را به معرض نمایش بگذارد، اما نباید نوشتن کلمات متعدد موجب طولانی شدن بیش از حد دامنه گردد. برای روشن تر شدن اهمیت کوتاهی Domain، یک وبسایت موفق ایرانی را مثال می زنیم.
بستر پخش ویدیو ی تی وی پلاس، امروزه جزء برترین سایت های اخبار و رویداد های هنرمندان و به اصطلاح سلبریتی ها به شمار می رود. این وبسایت در ابتدای فعالیت خود با دامنه RitmeZendegi.com فعالیت خود را آغاز نمود. اما پس از گذشت زمان نه چندان طولانی، دامنه کوتاه و صد البته هوشمندانه تر Plus.ir را برای خود برگزید.
در حقیقت بخش مهمی از برندینگ یک تجارت، در همان ابتدای معرفی به کاربر توسط نامه دامنه ی اتفاق می افتد. اگر مخاطب با یک نام مختصر و مفید که فعالیت کسب و کار شما را به بهترین نحو شرح می دهد روبرو گردد، نظر مثبت اولیه ی او نسبت به سایت تان جلب خواهد گردید.
وقتی قرار است تا سال ها یک سایت مشخص را برای کسب درآمد و تجارت در اختیار بگیرید، در حقیقت قصد بنا کردن ساختمانی را دارید که دامنه، پی یا فوندانسیون ساختمان شما را تشکیل می دهند. یک وبسایت زمانی موفق قلمداد می شود، که میان رقبای خود تفاوت ایجاد کرده و باعث پدید آمدن یک برند منحصر به فرد شود.
به عنوان مثال اگر فروشگاه غول پیکر آمازون، نامی عمومی و کلی چون OnlineBookShop.com را به عنوان دامنه انتخاب می کرد، آیا در سرتاسر دنیا به این سادگی شناخته می شد؟ مقصود از این سخن بی اهمیت جلوه دادن حرکت اصولی و منطقی در دیگر جنبه های یک سایت، مانند محتوا و بازاریابی دیجیتال نیست، اما تمایز میان یک برج شکوهمند و ساختمانی معمولی، از اولین قدم ها یعنی ریختن پی سازه مشخص و معین می شود.
در فضای وب فارسی اما فروشگاه های متعددی ادعای فروش بهترین پوشاک را مطرح می نمایند، اما آیا هیچ یک از آن ها حداقل در دامنه ی خود، توان رقابت با سایت های چون Bamilo.com و یا Modise.com را دارند؟
امروزه بسیاری از پسوندهای نام دامنه جدید موجود از دامنه اصلی،.net و.org به تعداد زیاد مانند.pizza،.photography و حتی.blog وجود دارد.
ما همیشه توصیه میکنیم دامنه.comرا انتخاب کنید. در حالی که میتواند استفاده ازنامهای ه با استفاده از پسوندهای جدید هم یک گزینه باشد، یک دامنه.com همچنان بیشتر توسعه یافته و معتبر است. پسوند دامنه جدیدتر مانند.ninja یا.photography میتواند غیر قابل اعتماد به نظر برسد.
دامنههای Dot-com نیز به یاد ماندنیترین هستند. بسیاری از کاربران، به ویژه کسانی که به عنوان کاربران حرفه ایی تر تکنولوژی شناخته شده نیستند، به صورت خودکار .com" را در انتهای هر دامنه بدون فکر کردن درباره آن تایپ میکنند.
اگر وب سایت شما چیزی شبیه ahmad.photographyباشدوکاربران شما به طور تصادفی ahmd.photography.com تایپ کنند، آنها بایک صفحه خطا در photography.comمواجه می شوند. برای جلوگیری از این خطا با چسباندن با.com،این اشتباه را به حداقل برسانید.
جالب است بدانید، اکثر صفحه کلید تلفن هوشمند به طور خودکار دکمه.com را دارند.
کلمات کلیدی در یک دامنه نقش مهمی بازی میکنند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه شما، به موتورهای جستجو بگویید که وب سایت شما موضوعش چیست. همراه با محتوای با کیفیت و تجربه کاربری خوب، کلمات کلیدی در دامنه شما میتواند به شما در ارتقا رتبه شما در گوگل کمک کند.
بسیار دشوار است که دامنه خوبی با کلمات کلیدی مورد نظر شما پیدا شود که قبلاً گرفته نشده است. شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با کلمات دیگر ترکیب کنید تا ترکیب بهتری بدست آورید. البته در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث می شود که نام دامنه شما در نتایج گوگل به صورت اسپم تلقی شود و در این زمینه نباید زیاده روی انجام دهید.
در حالی که کلمات کلیدی مهم هستند، نباید طول دامنه از حد معقولی فراتر برود. بهتر است که یک نام دامنه کوتاه و به یاد ماندنی داشته باشید. یک راه خوب این است که نام دامنه خود را زیر 15 کاراکتر نگه دارید. دامنههای طولانیتر برای کاربران شما سختتر است.
امروزه شرکتهای مختلف برای بدست آوردن سود بیشتر، به بازارهای پررونق و جدیدی وارد میشوند که طیف مشتریان تازهای دارد. در این بین، راضیکردن مشتریان جدید چالش بزرگی است که پیش روی شرکتهای جاهطلب قرار دارد.
برای کسب درآمد بیشتر، شرکتها یا باید محصول نوآورانهای تولید کنند که تقاضایی ندارد و پس از تولید برایش نیاز بسازند، یا محصولی را بر پایه نیازهای فعلی مشتریان تهیه کنند. در مرحله بعد، بهترین استراتژی که میتوانند در بازار پررقابت امروز اتخاذ کنند، مشتریمداری است. در دنیای امروز، مشتری مداری کلید موفقیت کسب و کار و محصول شرکتهای بزرگ است.
مشتری مداری به معنای قرار دادن مشتری در مرکز استراتژی و اهدافتان است. اساسا، این استراتژی بر نیازها و رضایت مشتری بنا میشود. این استراتژی، تمرکز شما را از محصول به مشتری تغییر میدهد. برای اینکه یک دید کلی به دست آورید، شرکتهای رقیب را ارزیابی کنید و ببینید چه ارزشهایی خلق میکنند که مطابق با نیازهای مشتری است، یا چه ارزشهایی خلق میکنند که مطابق با نیازهای مشتری نیست و او را آزار میدهد. عنصر اصلی مشتری مداری، تحقیق و تحلیل نیازهای مشتری است. در واقع، یک سازمان مشتریمدار باید درک عمیقی از نیازها و انتظارات مشتریان خود داشتهباشد. این تحقیق میتواند شامل بحثهای گروهی، نظرسنجیها، مصاحبهها، بازخوردها و غیره باشد. سرمایهگذاری در بخش تجزیه و تحلیل رفتار مشتری، قبل از توسعه محصول، هزینههای بالایی دارد که یکی از معایب اصلی آن محسوب میشود. اما اگر ما باور کنیم مشتریان فعلی که بیشتر خرید میکنند، از مشتریان جدید و بیشتر، جدابتر هستند، استراتژی مشتری مداری Customer Orientation ما سودآور و پایدارتر به نظر میرسد. مشتری راضی و خوشحال به خریدن از شما ادامه میدهد. علاوه بر این، وجود محصول و کسب و کار شما را به خانواده و دوستان انتقال میدهد و باعث رشد پایگاه مشتریان شما میشود. شما باید بتوانید استراتژی خود را به چرخه زندگی مشتری وارد کنید.
همانطور که اشاره کردیم، تحقیق درباره نیازهای مشتریان یکی از مهمترین عناصر در استراتژی مشتری مداری است. عنصر دیگری که به همین اندازه در مشتری مداری اهمیت دارد، کارکنان هستند. این افراد در واقع پلی میان کسب و کار شما و مخاطبان هدفمندتان ایجاد میکنند که مهمترین نقطه تعاملی شما است. از پیک محصولات گرفته تا مدیرعامل شرکت، باید با استراتژیهای کلی آشنا و توجیه شدهباشند. وقتی سخن از خدمات مشتری به میان میآید، هرکس در جای خودش مسوول است و نقش پررنگی در رضایت یا نارضایتی مشتری دارد. از این رو، بازاریابها به بازاریابی همهجانبه هم توجه نشان میدهند چرا که این رویکرد نیز جزوی از مدیریت مشتری است. اگر در تمام قسمتهایی که مشتری با آن سر و کار دارد، صدای برند و ارزشهای آن طنینانداز باشد، مشتریان به رضایت حداکثری از کسب و کار میرسند که این بهترین نمونه مشتری مداری است. من معتقدم پیادهسازی استراتژی مشتری مداری و همینطور آموزش کارکنان برای داشتن یک هدف و نقشه راه مشخص که همان رضایت مشتری باشد، فرآیند بلند مدتی است که تاثیرات مثبت بسزایی در کسب و کار شما دارد، البته نباید از معایبی که این استراتژی در کنار هزینههای گزاف تحقیقات بازار به وجود میآورد، غافل شد.
1-ایجاد ارزش پیشنهادی مشتری: شما در عوض وفاداری که از مشتری انتظار دارید، باید به عنوان فروشنده در سطح هیئت مدیره خود تصمیمات کلانی درباره مزایا و امتیازاتی که به مشتری قول میدهید، تصمیم گرفته و اجرا کنید.
2- به خدمتگرفتن افراد مشتری مدار: براساس نگرش و تفکر اسخدام کنید، مهارتها را آموزش دهید، این یک اصل است. همدلی، ارتباطات خوب و توانایی حل مسئله، ویژگیهایی هستند که باید هنگام به خدمتگرفتن افراد جدید به آنها توجه کنید.
3- رفتار مناسب با کارکنان: اینکه کارمندان در محل کار چه احساسی داشتهباشند بیشتر از هر آموزش دیگری بر نحو برخورد آنها با مشتری تاثیر میگذارد.
4- آموزشدادن تیم: خط مقدم و کارمندان در معرض دید شما باید به اندازه نیروهای پشتی که سازنده و برنامهریز هستند، از محصول، مشتری و صنعتی که در آن کار میکنند، درک کاملی داشتهباشند. آموزشهای شما باید بیشتر روی مهارتهای شخصی تمرکز داشتهباشند، مانند ارتباط و کارگروهی.
5- رهبری به معنای واقعی کلمه: رهبران یک شرکت باید همیشه فرآیند خدمات مشتری مداری را در نظر بگیرند و لحظه به لحظه به کارکنان انتقال دهند. شرکتهایی در این عصر پیشرفت خواهند کرد که فرهنگ رهبری را ارزش نهند و آن را بصورت ارزش برای کارمندان جلوه دهند.
6- اجرای یک برنامه CORE: برنامه CORE مخفف Customer Orientation, Referencing & Engagement است. در این برنامه، تیمهای مختلف علاوه بر روندهای داخل مجموعه، بر نیاز و رفتارهای مشتری هم تمرکز میکنند. استراتژی که بر حول محور نیازها و مشخصات مشتری ساخته شدهباشد، میتواند یک نقطه مرجع برای کسب و کار باشد.
7- گوشدادن به صدای مشتری: یک ارزیابی کامل از اینکه کار شما در چشم مشتری چطور بنظر میآید، بسیار حیاتی است. این کار را میتوانید با یک نظرسنجی رسمی رضایت مشتری یا ضبط و ثبت نظرات مشتریان انجام دهید.
8- تعریف استانداردهای خود: با تجزیه و تحلیل بازخوردهایی که از اجرای برنامه مورد 7 بدست آوردید، میتوانید سطح خدمات خود را براساس نیازها و انتظارات مشتری تنظیم کنید. یک Scorecard معتدل برای اندازهگیری عملکرد و رفع نقصهای کسب و کارتان ایجاد کنید.
9- توانمندسازی کارکنان: مطمئن شوید کارکنانتان از توانایی و آگاهی لازم و کافی برای پاسخ به نیازهای مشتری بدون مراجعه به سرپرست یا مدیر برخوردارد هستند.
10- یکپارچهسازی سازمان: از تفکر سیلوبندی سازمان پرهیز کنید و با تشویق و جایزه، مدیران بخشهای مختلف و کارکنانشان را به همکاری با یکدیگر تشویق کنید.
یکی از بهترین راه ها برای پیشرفت هر مجموعه و شرکتی که برنامه موفقیت بلند مدت دارد این است که توجه به اصول مشتری مداری را به عنوان یک فرهنگ میان کارمندان خود بومی سازی کند. کارمندانی که به مشتری و خواسته های او اهمیت میدهند و تمام تلاش خود را میکنند که با جلب رضایت مشتری ارزش برند مجموعه را بالا ببرند. در ادامه 5 راهکار مهم برای فرهنگسازی اصاول مشتری مداری را بررسی میکنیم:
اگر میخواهید کارمندانتان به مشتری اهمیت بدهند باید این مساله را در شرکت خود به اولویت تبدیل کنید و دقت کنید اولویت دادن به اصول مشتری مداری برای کارمندانتان نباید فقط در سطح صحبت در جلسات باشد بلکه باید در عمل هم با آن زندگی کنید. اگر لازم است خودتان به واحد پشتیبانی شرکت تان هر هفته سر بزنید و رفتارها و نیاز مشتریان را بررسی کنید و به کارمندانتان کمک کنید که در شرایط مختلف چطور تصمیم بگیرند. گاهی بصورت تصادفی به مکالمات مشتری و کارمندانتان گوش بدهید و نوع برخورد آنها را زیر نظر بگیرید.
برای فرهنگسازی رعایت اصول مشتری مداری در یک مجموعه باید کارمندان دلسوزی داشته باشید.هیچ شرکتی با داشتن کارمندانی که صرفا برای پر کردن ساعت و گرفتن حقوق در محل کار خود حاضر میشوند به موفقیت نمیرسد.اگر احساس میکنید همچین کارمندانی دارید سعی کنید با جلسات توجیهی و آموزشی او را تقویت کنید و روحیه لازم را در او ایجاد کنید و تا جایی که میتوانید این قبیل افراد را در واحد پشتیبانی خود به کار نگیرید.
اگر فردی توانست خودش را با معیارهای شرکت شما سازگار کند از او استفاده کنید ولی برای افرادی که هیچ انگیزه و هدفی بجز پول برای کار کردن ندارد نباید در شرکت تان جایی داشته باشید و این افراد را جایگزین کنید.
هرگز نباید این تفکر را داشت که رعایت اصول مشتری مداری فقط با واحد فروش یا واحد پشتیبانی است بلکه تمامی اعضای شرکت در این کار دخیل هستند.از منشی که جواب افراد حضوری وارد شده به شرکت و تماسهای تلفنی را را میدهد تا اعضای تیم فنی که در جلسات توجیهی با مشتری شرکت میکنند و در نهایت واحد فروش و پشتیبانی که وظیفه راضی نگه داشتن مشتری و گاسخگویی به نیازهای او را بر عهده دارند, همه و همه باید با اهداف شرکت آشنا باشند و خودشان را بخشی از خانواده بزرگی ببینند که با هم برای موفقیت تلاش میکنند.
در این صورت و با ایجاد این دیدگاه در کارمندانتان میتوانید روحیه کار تیمی را در آنها بالا ببرید و کمک کنید به مرور زمان نوع درست رفتار با مشتری را یاد بگیرند.
بعد از اینکه افراد درستی را به عنوان کارمندان بخشهای مختلف شرکت استخدام کردید و به آنها در جلسات مختلف در مورد اهداف شرکت و فرهنگسازی در مورد اصول مشتری مداری توضیح دادید نوبت به این میرسد که در عمل آنها را بسنجید.
در این مرحله باید به کارمندانتان اعتماد کنید و آنها را تحت فشار قرار ندهید. سعی کنید به صورت غیر مستقیم رفتار کارمندان بخشهای مختلف را با مشتریان ببینید و حتی گاهی به مکالمات تلفنی آنها گوش بدهید و در جلسات حضوری رفتار آنها را زیر نظر بگیرید.با کارمندانی که مشکلاتی دارند هرگز نباید تند برخورد کنید و سعی کنید با رفتار ملایم و به صورت خصوصی معایب آنها را متذکر شوید و کمک کنید تا خودشان را اصلاح کنند.
خوشحال نگه داشتن کارمندان باعث رضایت آنها میشود و شرکتی که کارمندان راضی داشته باشد میتواند به حداکثر بازدهی از کارمندان در ساعات کاری برسد.
در کنار داشتن یه تیم خوب و حرفه ای برای پشتیبانی با مشتری باید به ایجاد زیر ساخت های لازم نیر فکر کنید.باید راه های مختلفی برای ارتباط با مشتری ایجاد کنید و همه این راه ها را در بازه های زمانی مختلف تست کنید که ایراد فنی نداشته باشند و عملکرد خوبی داشته باشند.
این روشهای ارتباطی میتوانند به صورت زیر باشند :
داشتن تمام این روشها در کنار هم باعث میشود مشتری به شما اعتماد بیشتری پیدا کند و با خیال راحت تری از محصولات و خدمات شما خرید کند. متاسفانه در شرکت های ایرانی توجه چندانی به رعایت اصول مشتری مداری نمیشود و حتما بارها با مواردی برخورد کرده اید که بعد از بارها پیگیری در نهایت هم پاسخ مناسبی دریافت نمیکنید و ترجیح میدهید بیخیال شوید !!! که این اصلا خوب نیست
پیش میآید که شرکتها تعداد کافی نیروی انسانی در اختیار ندارند و پاسخ تیکت ها را چند روز و حتی چند هفته بعد ارسال میکنند یا وقتی با پشتیبانی تلفنی تماس میگیریم متوجه میشویم 30 نفر جلوتر از ما در صف انتظار هستند که در این حالت ترجیح میدهیم مکالمه را قطع کنیم.این موارد همه نشانه ضعف زیر ساخت و اهمیت ندادن مدیران شرکت ها به مشتریان است.
با پایبندی به 5 گامی که برای رعایت اصول مشتری مداری معرفی کردیم میتوانید در بلند مدت نتیجه های بسیار خوبی از کاربرانتان بگیرید و با کسب رضایت آنها در نهایت به فروش و سوددهی بیشتری برسید.
این رویکرد معمولا برای شرکتهای بزرگ جواب میدهد، چون آنها منابع لازم برای تحقیقات بازار و همینطور کاهش خطرات نادیدهگرفتن بازار و مشتری را دارند.خطر دستکم گرفتن مشتریان میتواند یک مشکل بزرگ باشد چون مدیران باید همیشه آماده تطبیق خود با مردمی باشند که رفتار و نیازهای خریدشان تغییر میکند. با تغییر شکل مداوم مشتریان، شرکتها باید هنگام چیدن استراتژی خود انعطافپذیر باشند و بتوانند به سرعت خود را بروز کنند.
برای نتیجهگیری، میخواهیم به دو شرکتی که با موفقیت این استراتژی را پیاده کردهاند، اشاره کنیم. یکی از آنها سازنده ماشینهای باکیفیت، آئودی، است که توانست ر سال 2008 لقب مشتری مدارترین شرکت حوزه صنعت خودروسازی را از آن خود کند. در نهایت، مثال دوم، شرکت نامآشنای هواپیمایی، ایرلاین سیستم اسکاندیناوی (SAS) است که از طریق گوشدادن به نظرات مشتریانش به بازیگر بزرگی در صنعت هواپیمایی دنیا بدل شدهاست.
3. طراحی سایت
8. طراحی سایت
10. طراحی سایت شرکتی
12. طراحی سایت تهران
13. طراحی سایت
14. طراحی وب سایت
15. طراحی سایت شرکتی
17. طراحی سایت تهران
18. طراحی سایت