مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

دوربین مداربسته ضد نور


دوربین مداربسته ضد نور این امکان را به کاربران می دهد که رضایت کافی از نور تصاویر خود را داشته باشند. در واقع این دوربین ها مکانیزمی دارند که موجب جبران اختلاف و کمبود نور محیط می شوند. این مکانیزم ها به دوربین مداربسته کمک می کنند در شرایط نامناسب نوری، تصویری بهتر به کاربر تحویل دهد. از جمله موثرترین مکانیزم های موجود می توان به مکانیزم WDR اشاره کرد. در ادامه به شرح انواع تکنولوژی های دوربین های مداربسته و کاربرد آن ها می پردازیم.

 
 
 

تکنولوژی های به کار رفته در دوربین ضد نور

تکنولوژی های مختلفی در دوربین های ضد نور به کار رفته است. این تکنولوژی ها ، با توزیع نور به صورت مناسب در محیط باعث ایجاد تصاویری مطلوب و مناسب می شوند. انواع تکنولوژی های دوربین های مداربسته ی ضد نور عبارتند از: WDR ,HLC ,BLC و DWDR که در ادامه به توضیح همه ی آن ها می پردازیم.

 

 تکنولوژی WDR در دوربین مداربسته ضد نور چیست؟

WDR مخفف Wide Dynamic Range است. این تکنولوژی برای منابع نور وسیع کاربرد دارد. از این فناوری که در برخی از دوربین های مداربسته وجود دارد، برای جبران مشکلات قرار گرفتن در معرض نور استفاده می شود. در فناوری wdr از دو پردازنده استفاده می شود. پردازنده ی اول تصویر روشن و پردازنده ی دوم تصویر قسمت های تیره را برداشت کرده و با تلفیق این دو، تصویر با کیفیت و واضح به دست می آید. با استفاده از این تکنولوژی تعادل بین روشنایی و تاریکی به وجود می آید. WDR کیفیت تصویر را بهبود می بخشد و نتیجه ی یکنواخت تری را تحویل می دهد.

دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟
 

مشکلات مکانیزم WDR

با استفاده از مکانیزم WDR تا حد زیادی مشکل اختلاف سطح نور را می توان حل کرد اما عیب هایی نیز دارد. به طور مثال نویز در نواحی مختلف تصویر متفاوت است. در قسمت های تیره تر نویز بیشتر است. سطح روشنایی قسمت هایی که بین دو سطح با روشنایی مختلف قرار دارند ممکن است متفاوت باشد. استفاده از این تکنولوژی در برخی موارد موجب کاهش میزان زنده بودن رنگ های تصاویر دوربین مداربسته می شود.

 

قیمت دوربین های مجهز به قابلیت WDR

WDR برای عمکرد خود نیاز به تجهیزات پیشرفته ای دارد. به همین دلیل دوربین های مداربسته مجهز به WDR نسبت به سایر دوربین ها قیمت بالاتری دارند. استفاده از این دوربین ها در اماکنی که با مسئله تامین امنیت مواجه هستند و با پرداخت هزینه این تکنولوژی از خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری می شود، الزامی است.

تعمیرات هایک ویژن

بهترین دوربین مداربسته

gps ماشین

پک دوربین مداربسته

 

 

تعمیرات هایک ویژن

بهترین مارک دوربین مداربسته

gps ماشین


حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته امکان پذیر است یا خیر؟ در ابتدا باید بدانید که حذف بخش خاصی از فیلم دوربین مداربسته امکان پذیر نیست. برای انجام این کار می بایست هارد دیسک را به طور کامل فرمت کنید. با فرمت کردن هارد دیسک تمامی فیلم ها و تصاویر ضبط شده حذف می شود. در ادامه مطلب راهکارهای لازم برای حذف تصاویر دوربین مداربسته آموزش داده می شود.

مطالبی که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. پاک کردن فیلم دوربین مداربسته از طریق کامپیوتر
  2. حذف فیلم و تصاویر دوربین مداربسته از طریق دستگاه DVR و NVR
  3. دو روش برای حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته
  4. چرا باید تصاویر دوربین مداربسته را پاک کنید؟
  5. آیا فیلم دوربین مداربسته قابل بازیابی است؟
 
 
 

1- پاک کردن فیلم دوربین مداربسته از طریق کامپیوتر

برای حذف فیلم دوربین مداربسته ابتدا باید توجه داشته باشید که دوربین مورد نظر از کارت حافظه SD برخوردار است یا خیر. امروزه بسیاری از دوربین های مداربسته ی موجود در بازار دارای حافظه ی جانبی یا پشتیبان هستند. برای حذف کردن فیلم از هارد و کارت حافظه SD روش هایی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • حذف فیلم دوربین مداربسته از هارددیسک

برای فرمت کردن هارد از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ ابتدا باید دستگاه DVR یا NVR را خاموش کرده و هارد دیسک آن را جدا کنید. در مرحله ی بعد هارد را به سیستم کامپیوتر خود وصل کنید. پس از تشخیص هارد توسط سیستم به قسمت My Computerr یا This Pc رفته و هارد را انتخاب کنید. پس از انتخاب هارد روی آن کلیک راست کرده و گزینه ی Format را انتخاب کنید. در صورتی که قصد دارید بخشی از تصاویر یا فیلم های خود را پاک کنید، آن ها انتخاب کرده و پاک کنید. اگر تمایل داشته باشید فیلم دوربین مداربسته را کامل حذف کنید بدون گزینش تصاویر آن را فرمت کنید.

  • حذف فیلم دوربین مداربسته از کارت حافظه SD (در صورت وجود)

در صورتی که دوربین شما دارای کارت حافظه باشد میتوانید علاوه بر انجام روش قبلی، مراحل زیر را برای حذف کامل فیلم ها و تصاویر انجام دهید. برای فرمت کردن کارت حافظه ابتدا دوربین مداربسته را خاموش کرده و و کارت SD را از دوربین خارج کنید. پس از آن نیاز است که برای اتصال کارت حافظه به کامپیوتر از یک رم ریدر استفاده کنید. بعد از اتصال رم ریدر به کامپیتور، وارد حافظه رم شده و تصاویر را پاک می کنیم.

حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته
 

2- حذف فیلم و تصاویر دوربین مداربسته از طریق دستگاه DVR و NVR

در این روش لازم است دستگاه DVR و NVR روشن باشد. جهت حذف فیلم های دوربین مداربسته وارد منوی دستگاه ذخیره کننده شوید. بر روی گزینه ی HDD کلیک کنید. پس از اینکه گزینه ی HDD را انتخاب کردید لیستی از هارد دیسک های متصل به دستگاه را مشاهده خواهید کرد. جهت حذف کامل تصاویر دوربین مداربسته کافیست هارد مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی گزینه ی Init کلیک کرده و سپس ok را بزنید. بعد از انجام این مراحل هارد شما شروع به فرمت شدن می کند.

حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته
 

3- دو روش برای حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته

با توجه به مطالب گفته شده متوجه شدیم که امکان حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته وجود ندارد. اما راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانیم زمان های ضبط دوربین مداربسته را مدیریت کنیم. از این طریق مانع ضبط دوربین مداربسته به طور کامل شده و بخشی از فیلم حذف می شود. در ادامه به چگونگی آن می پردازیم.

  • ویژگی تعیین زمان بندی فیلم دوربین مداربسته

با تعیین بازه ی زمانی مشخص در جدول زمان بندی تصاویر می توانید دوربین را قادر سازید که فقط در آن بازه فیلم برداری کند. با انجام این کار، تصاویر خارج از بازه ذخیره نخواهند شد. برای مثال می توانید تعیین کنید که دوربین تنها در ساعاتی که در دفتر کار خود حضور دارید تصاویر را ثبت کند. علاوه بر این میتوانید مشخص کنید در چه روزهایی دستگاه ضبط کننده شما اقدام به ذخیره تصاویر کند.

  • قابلیت ماسک کردن تصاویر هنگام ضبط (Privacy Mask)

با استفاده از قابلیت ماسک کردن تصاویر، میتوانید نواحی و نقاطی را که تمایلی به نمایش آن ها ندارید را تیرو و تار کنید و یک کادر به جای آن رسم کنید. در مواردی مانند سانسور کردن صفحه مانیتوری که اطلاعات مهم در آن وجود دارد یا پوشش دادن بخش وارد کردن رمز از آن استفاده می شود. در برخی مواقع ممکن است دوربین در حالت Motion Detection قرار گرفته باشد. در این حالت دوربین زمانی که جسمی شروع به حرکت کند عملیات ضبط را آغاز می کند. این قابلیت باعث افزایش حجم ذخیره سازی هارد می شود. در این موارد با ماسک کردن اجسامی مانند پنکه که دائما در حال حرکت است می توان مشکل را حل کرد.

حذف بخشی از فیلم دوربین مداربسته
 

4- چرا باید تصاویر دوربین مداربسته را پاک کنید؟

حذف تصویر دوربین مداربسته دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از آن ها حریم خصوصی است. دوربین ها هرگز نباید در اتاق خواب و حمام نصب شوند. هر جایی که دوربین قرار می دهید نمی توانید انتظار حفظ حریم خصوصی داشته باشید. یکی دیگر از دلایل حذف تصاویر دوربین مداربسته پر شدن هارد دستگاه است. گاهی اوقات حجم زیادی از ظرفیت هارد دوربین توسط تصاویر بی ارزش اشغال شده است که باید اقدام به حذف آن ها نمود.

 

5- آیا فیلم دوربین مداربسته قابل بازیابی است؟

تصاویر دوربین مداربسته حذف شده قابل بازیابی هستند. حذف ویدئو باعث حذف دائمی فیلم نمی شود. با توجه به روشی که برای ذخیره سازی استفاده می کنید می توانید راهکارهای بازیابی فیلم خود را به صورت آنلاین جستجو کنید.


مزایا و معایب انتقال تصویر دوربین مداربسته بدون اینترنت

از مزایای انتقال تصویر بدون اینترنت می توان توانایی انتقال تصاویر دوربین مداربسته با سرعت بالا را نام برد. در انتقال تصویر با استفاده از اینترنت این عمل کند تر انجام می شود. محدود بودن فاصله انتقال از معایب این روش به شمار می رود، فقط در فاصله های مشخص شده می توان تصاویر را ارسال و دریافت کرد.

 
 
 

مشاهده ی تصاویر دوربین مداربسته در کامپیوتر بدون اینترنت

برای انجام این کار لازم است که سیستم شما به شبکه داخلی سازمان متصل باشد. در ادامه مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد اینترنت اکسپلور شوید.
  • در منوی Tools گزینه ی Internet Options را انتخاب کنید.
  • گزینه ی Security بالای صفحه را انتخاب کرده و سپس Custom Level را بزنید.
  • با باز شدن پنجره ی تنظیمات امنیتی گزینه ی Active X Controls را پیدا کنید. سپس آن را با Prompt یا Enable فعال کنید.
  • در انتها تغییرات را با کلیک بر روی OK ثبت کنید.
  • اکنون IP دوربین مداربسته را در سیستم پیدا کنید.

بدین ترتیب شما می توانید تصاویر دوربین مداربسته را از طریق شبکه Local خود ببینید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته بدون اینترنت
 
 
 

نصب دوربین مداربسته بدون اینترنت

سیستم های مداربسته از نظر نوع تکنولوژی به دو دسته سیستم های مداربسته آنالوگ و تحت شبکه IP تقسیم می شوند. به طور کلی برای نصب دوربین مداربسته نیازی به اینترنت نیست. برای انتقال تصویر دوربین مداربسته در مکانی دورتر از دوربین و دیدن تصاویر در دستگاهی مانند گوشی همراه یا تبلت، نیاز به اینترنت داریم. با وصل کردن دوربین مداربسته آنالوگ به DVR و دوربین IP به NVR، عملیات ضبط فیلم دوربین مداربسته بدون اینترنت انجام می شود. با انجام این کار تمامی تصاویر در هارد دستگاه ضبط شده و به صورت همزمان می توانید در مانیتور تصاویر را مشاهده کنید.


هایک ویژن

 بهترین دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته تیاندی

پکیج دوربین مداربسته

 

هایک ویژن

دوربین مدار بسته  

نصب دوربین مدار بسته  

تیاندی

بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته

کیفیت تصویر دوربین مداربسته یکی از معیار های مهم برای انتخاب و ارزیابی یک دوربین مداربسته است. در برخی موارد کیفیت نامناسب دوربین های مداربسته باعث از بین رفتن جزئیات تصاویر شده و دوربین کارایی مطلوبی نخواهد داشت. عوامل متعددی در بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته تاثیر گذار هستند. در این مقاله به بررسی عوامل تاثیر گذار بر کیفیت تصویر دوربین مداربسته و روش های افزایش کیفیت تصاویر دوربین ها می پردازیم.

 

دلایل افت کیفیت تصویر دوربین مداربسته

  • گاهی اوقات وجود ذرات گرد و غبار بر روی لنز دوربین مداربسته باعث کدری تصویر می شود. مطمئن شوید که لنز دوربین مداربسته تمیز است و در صورت تمیز نبودن آن را پاک کنید.
  • کوتاه بودن طول کابل دوربین مداربسته می تواند باعث پایین آمدن کیفیت تصویر دوربین مداربسته شود. از کابل های بلند در نصب دوربین خود استفاده کنید تا تصاویر بهتر و با کیفیت تری داشته باشید.
  • ممکن است دوربینی که استفاده می کنید بیسیم باشد و برای فرستادن اطلاعات نیاز به wifi داشته باشید. در این مواقع با ضعیف بودن و نویز داشتن اینترنت و مودم شما، کیفیت تصویر نیز دچار تغییر خواهد شد. در این صورت با نصب نویز گیر و یا خرید مودم می توانید کیفیت دوربین مداربسته خود را افزایش دهید.
  • هنگام خرید دوربین مداربسته توجه داشته باشید که دوربین و دستگاه ضبط کننده شما با یک دیگر هم خوانی داشته باشند. در برخی موارد دستگاه توسط دوربین مداربسته پشتبانی نمی شود و همین امر موجب پایین آمدن کیفیت تصویر دوربین مداربسته می شود.
  • گاهی ممکن است دوربین مداربسته در محیطی نصب شده باشد که در معرض گرد و غبار و بارندگی باشد. در این صورت با استفاده از استاندارد های IP و IK دوربین مداربسته می توانید مانع از پایین آمدن کیفیت تصویر دوربین شوید. استاندارد IP دوربین را در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت و استاندارد IK دوربین را در برابر ضربه محافظت می کند.
 
 
 

عوامل موثر در بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته

در این بخش به بررسی چند قابلیت دوربین مداربسته که تاثیر زیادی بر کیفیت تصاویر دارد می پردازیم.

1- وضوح تصویر یا Resolution

واحد اندازه گیری رزولوشن مگاپیکسل است که معمولا با یک عدد نشان داده می شود. هرچقدر این عدد بالاتر باشد، کیفیت ضبط تصاویر بالاتر رفته و شما تصاویری با وضوح بیشتری خواهید داشت. هنگام نصب دوربین مداربسته باید به رزولوشن آن توجه داشته باشید. به طور مثال برای ثبت تصاویر در فضای بیرون از دوربین با کیفیت بالا جهت خواندن پلاک ماشین استفاده می کنند. حال اگر قصد نصب دوربین در یک فضای کوچک مانند یک اتاق را دارید نیاز به دوربین با کیفیت بالا نیست و می توانید از دوربین های کم کیفیت تر استفاده کنید.

2- لنز دوربین مداربسته

از عوامل تاثیرگذار بر بالا بردن کیفیت تصویر دوربین مداربسته می توان به لنز آن اشاره کرد. دو نوع لنز در دوربین مداربسته وجود دارد: لنز ثابت و لنز وریفوکال. لنز های ثابت دوربین های مداربسته تنها می توانند در یک زاویه ثابت تصویر برداری کنند. در لنز های وریفوکال شما می توانید از طریق تنظیم لنز، زاویه دید دوربین را بین فاصله کانونی مجاز تغییر دهید.

3- قابلیت WDR دوربین مداربسته

این قابلیت برای دستیابی به تصویر واضح در نقاطی با تضاد کنتراست بالا به وجود آمده است. قابلیت WDR به شما این امکان را می دهد تا اختلاف نور را جبران کنید. هنگامی که زاویه دید دوربین رو به پنجره یا درب ورودی باشد، تصویر سوژه تاریک و تصویر فضای بیرون بسیار روشن و نامشخص دیده می شود. با استفاده از قابلیت wdr این مشکل رفع شده و تصاویر واضحی در اختیار کاربر قرار می گیرد.

4- نرخ فریم ریت

نرخ فریم ریت یکی دیگر از عواملی است که در ارائه ی فیلم های با کیفیت نقش مهمی دارد. در واقع تعداد فریم به تعداد تصاویری گفته می شود که دوربین در هر ثانیه دریافت می کند و با FPS نشان می دهند. هر چه این فریم ها بیشتر باشد، تصاویر روان تری خواهیم داشت و کیفیت دوربین مداربسته به مراتب بهتر می شود.

5- قابلیت DIS یا digital image stabilization

این قابلیت راه حل مناسبی برا دوربین هایی است که بر اثر لرزش یا وزش باد تصاویر آن ها تار شده است. معمولا این اتفاق برای دوربین هایی رخ می دهد که در ارتفاع بالا یا فضای خارجی نصب شده باشند. با نصب دوربین های مداربسته دارای قابلیت DIS در این مکان ها، می توان از تار شدن و لرزش تصاویر جلوگیری کرد.

6- فناوری Super Low Illustration

با استفاده از این فناوری شما می توانید در محیط هایی که از نور بسیار کمی برخوردار است، تصاویر عالی و با کیفیتی داشته باشید. از این فناوری در مکان هایی استفاده می شود که امکان استفاده از دوربین مداربسته دید در شب وجود ندارد.

7- قابلیت فیلتر IR-CUT

برخی از دوربین های مداربسته مجهز به فناوری دید در شب هستند. نحوه ی عمکرد این دوربین ها به این صورت است که علاوه بر جذب امواج نور مرئی، قابلیت جذب امواج مادون قرمز یا IR را دارند. مسئله ای که ممکن است پیش بیاید جذب امواج مادون قرمز در روز است. با توجه به اینکه در روز میزان امواج مادون قرمز زیاد است، تصاویری که توسط دوربین های IR در روز ثبت می شود دارای رنگ بندی غیر طبیعی است. با استفاده از فناوری IR-CUT در دوربین ها این مشکل رفع می شود. نحوه ی عمکرد آن به این صورت است که در روز فقط به امواج مرئی اجازه عبور می دهد و مانع عبور امواج مادون قرمز می شود. در طول شب IR-CUT غیر فعال و LED های مادون قرمز فعال می شوند.


تست سالم بودن دوربین مداربسته هنگام خرید

برای اطمینان از صحت و سلامت دوربین مداربسته هنگام خرید، می بایست آن را مورد آزمایش قرار دهید. جهت انجام این کار به روش زیر اقدام نمایید:

  • روشن شدن دوربین: دوربین مداربسته می بایست به محض وصل شدن آداپتور به آن روشن شود. دوربین های مداربسته کلید پاور یا روشن و خاموش را ندارند. روشن شدن آن ها همزمان با وصل شدن منبع تغذیه به دوربین ها باید صورت بگیرد.
  • مشاهده تصویر دوربین: پس از اینکه دوربین مداربسته روشن شد از فروشنده درخواست کنید تصویر دوربین مداربسته را در تلویزیون موجود در فروشگاه به شما نشان دهد. تصاویر باید با وضوح بالا و کیفیت مناسب و هم چنین بدون نویز و پرش دیده شود.
  • چک کردن نور مادون قرمز دوربین های دید در شب: اگر دوربین مداربسته ای که قصد خرید آن را دارید از جمله دوربین های مداربسته است که دارای قابلیت دید در شب IR هستند، باید سنسور به کار رفته در دوربین که باعث روشن شدن LED های مادون قرمز می شوند، مورد آزمایش قرار بگیرد. جهت تست آن، دوربین را در محیطی تاریک قرار دهید تا مادون قرمز آن فعال شود. به محض اینکه مادون قرمز دوربین مداربسته دید در شب فعال شود، نور قرمز رنگ چراغ های LED دور لنز را مشاهده خواهید کرد. پس از انجام این کار و فعال شدن دید در شب در دوربین مداربسته، تصاویر سیاه و سفیدی را از دوربین رویت خواهید کرد. این تصاویر سیاه و سفید سلامت دید در شب IR دوربین مداربسته ی شما را نشان می دهند.

تست فنی دوربین مداربسته پس از نصب آن

قبل از پرداختن به تست خود دوربین ها ابتدا اتصالات و تجهیزات را مورد بررسی قرار می دهیم. مراحل تست فنی دوربین مداربسته بدین گونه است:

1- در ابتدا منبع تغذیه دوربین مداربسته را مورد آزمایش قرار می دهیم. کافی است ولتاژ کابل دوربین را آزمایش کنید. استاندارد ولتاژ این کابل در اکثر دوربین ها، معادل 12 ولت است. در صورتی که پاسخ تست کابل مربوطه بین 11 الی 12 گزارش شود مشخص می شود که منبع تغذیه سالم است. از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی این ولتاژ عبارتند از: طول کابل، نوع اتصالات، آداپتور و تعداد دوربین های مداربسته متصل به آن.

2- در مرحله ی بعد اتصالات را بررسی کنید. برای این منظور با استفاده از یک کابل سالم دوربین مداربسته را به آداپتور و DVR وصل کرده و تست نمایید. در صورت سالم بودن آداپتور و اتصالات، کانال های دستگاه ضبط یا DVR را بررسی کنید. ممکن است کانال های دستگاه دچار آسیب شده باشند.

3- در نهایت در صورتی که اتصالات، آداپتور، DVR و تجهیزات دیگر دوربین سالم بودند، خود دوربین مداربسته را تست کنید. برای این کار لازم است دوربین را به طور مستقیم به نمایشگر اتصال داده و تصاویر آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

هایک ویژن

دوربین مداربسته حارس

دوربین مدار بسته تیاندی

gps خودرو

 

هایک ویژن

دوربین مدار بسته  

نصب دوربین مدار بسته  

تیاندی