مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

کابل شبکه / دوربین های مداربسته برند HILOOK

کابل شبکه چیست؟

کابل-CAT6-UTP,کابل شبکه دوربین مداربسته,کابل شبکه CAT6,کابل شبکه دوربین مداربسته CAT6 UTP
کابل شبکه یا کابل به هم تابیده به کابلهایی اطلاق می شود که از ان برای انتقال دیجیتال اطلاعات استفاده کرد. این کابلها انواع بسیار متفاوتی دارند که در این مطلب بیشتر با آنها اشنا می شویم.

مشخصات کلی

هر کابل به هم تابیده از هشت سیم تشکیل شده که برای کاهش تاثیرات نویز بر روی آنها به صورت دو به دو به هم تابیده شده اند. حداکثر طول سگمنت هر کابل به شبکه 100 متر است.
رنگ سیم های کابل به صورت زیر است:
سفید سبز – سبز – سفید نارنجی – نارنجی – سفید آبی – آبی – سفید قهوه ای – قهوه ای

دسته بندی کابل های شبکه براساس فرکانس

از انجایی که میزان فرکانس قابل پشتیبانی در انواع کابل شبکه متفاوت است، حجم اطلاعات قابل انتقال نیز متفاوت خواهد بود. برای طبقه بندی کابلهای شبکه براساس فرکانس از دسته ها یا Catagoryها استفاده می شود که در فرم همگانی آنها را با CAT می شناسند.
  • CAT-3: این کابل حداکثر از فرکانس 10 مگاهرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال تا 10Mbps را برای آن فراهم می آورد. امروزه با توجه به محدودیت زیاد حجم قابل انتقال توسط این کابل استفاده از آن منسوخ شده است.
  • CAT-5: این کابل حداکثر از فرکانس 100مگا هرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 100Mbps را برای آن فراهم می کند.
  • CAT-6: در ابتدا فرکانس قابل پشتیبانی این کابلها تا 250مگا هرتز بود اما با معرفی زیر مجموعه های جدید این کابل ها با عنوان CAT-6e و CAT-6a، امکان پشتیبانی از حداکثر فرکانس انتقال 500 تا 650 مگا هرتز نیز فراهم شد.
  • CAT-7: این کابل حداکثر از فرکانس 600مگا هرتزی پشتیبانی می کند که امکان انتقال اطلاعات تا 10Gbps را برای آن فراهم می کند.

انواع کابل شبکه از نظر نوع محافظ

پوشش یا محافظ نقش مهمی در حفاظت انواع کابل دارد. کابلهای شبکه انواع بسیار متفاوتی از نظر نوع محافظ دارند اما رایجترین آنها عبارتند از:
  • کابل UTP: کابل شبکه بدون غلاف محافظ
  • کابل STP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ
  • کابل S-UTP: کابل شبکه روکش دار بدون غلاف محافظ
  • کابل U-FTP: کابل شبکه با فویل محافظ برای سیم ها
  • کابل SFTP: کابل شبکه دارای غلاف محافظ و روکش رز ورقی

کابلهای شبکه در سیستم های مداربسته

در سیستم های مداربسته معمولا طیف محدودی از کابل شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. برای محیطهای داخلی و اداری معمولا از کابل CAT-6 UTP و برای محیطهای بیرونی یا مسیرهای کمی طولانی و یا مسیرهایی که امکان ضربه خوردن به کابل وجود دارد از کابل CAT-6 SFTP استفاده می شود.
کابل CAT-7 هم در صورتی که پهنای باند تصاویر دوربینهای مدار بسته زیاد باشد ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. در هنگام اماده سازی بستر شبکه حتما به ظرفیت سوئیچ ها و هماهنگی انها با کابل خود توجه داشته باشید.

 

1.      سیستم های امنیتی   تجهیزات امنیتی خانه    اسمارت سکیوریتی     شهر هوشمند


آشنایی با محصولات و دوربین های مداربسته برند HILOOK

شاخه ای از محصولات شرکت هایک ویژن، تجهیزات برند HILOOK هستند. طراحی این دسته از محصولات به نحوی بوده است که با قیمتی مناسب و در عین حال با کیفیت بسیار بالا در اختیار مشتریان قرار گیرند. خرید محصولات برند های لوک بسیار مقرون به صرفه بوده زیرا در عین داشتن قیمت مناسب از کیفیت بسیار خوبی که مطابق با نیاز کاربران باشد نیز برخوردار اند. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کافی را در رابطه با این محصولات در اختیار خوانندگان بگذاریم.

آشنایی با محصولات تحت شبکه HILOOK

دوربین های تحت شبکه برند HILOOK با وجود قیمت ارزان قادرند تا با استفاده از آخرین فناوری های به روز در خدمت کاربران باشند و تمامی نیازهای آنان را برطرف سازند. از جمله می توان به قابلیت فشرده سازی کدک H.265+ اشاره نمود که در تجهیزات نظارتی و مداربسته بسیار محبوب و رایج بوده و امروزه نیز برای رزولوشن های 4k و حتی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این سیستم فشرده سازی به راحتی می توانید در مصرف فضای ذخیره سازی و پهنای باند صرفه جویی نمایید. همچنین ویژگی دیگر این محصولات وجود قابلیت WDR و EXIR در آنهاست  که به ترتیب برای مکان هایی با اختلاف سطح نور و تصویربرداری در شب مورد نیاز هستند. این دوربین ها قادرند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و رزولوشن تصویر تا 4 مگاپیکسل ارائه دهند.

محصولات آنالوگ HILOOK

دوربین های سری آنالوگ HI-LOOK، از قابلیت فشرده سازی H.264+ به منظور فشرده سازی فایل های مربوط به تصاویر استفاده می کنند که به نوبه خود دارای کارایی مناسبی بوده و در نتیجه در مصرف بهینه پهنای باند و فضای ذخیره سازی نیز صرفه جویی می شود. این دوربین ها می توانند تصاویری با کیفیت بسیار بالا و رزولوشن تصویر تا 3 مگاپیکسل ارائه دهند. دوربین های آنالوگ های لوک نیز دارای نسخه 2.0 از قابلیت EXIR هستند به همین دلیل از جهت تصویربرداری در شب و یا شرایط نور کم دارای کارایی بالایی هستند.

با وجود دوربین های آنالوگ HiLook به راحتی قادر خواهید بود تا با صرف کمترین هزینه سیستم آنالوگ قدیمی خود را به یک سیستم مگاپیکسلی ارتقا دهید. همچنین دستگاه های ضبط DVR و NVR های لوک قابلیت پشتیبانی از دستگاه های HD-TVI، AHD، CVBS و IP را دارند. تمامی دستگاه های ضبط برند های-لوک از آخرین نسخه نرم افزار HiLook iVMS 4200 پشتیبانی می کنند و شما قادر خواهید تا به راحتی سیستم مداربسته خود را توسط آن مدیریت نمایید. این نرم افزار دارای ویژگی های متعددی از جمله قابلیت های پخش زنده، ضبط تصاویر، جستجو در تصاویر، پخش از راه دور، بک آپ فایل، مدیریت سیستم آلارم و … می باشد. از این نرم افزار اغلب در مدیریت پروژه های کوچک و متوسط استفاده می شود.

قیمت مناسب

محصولات برند های لوک دارای تنوع بسیار بالایی هستند و در حال حاضر نیز رنج وسیعی از آنها که شامل انواع دوربین مداربسته، دستگاه های ضبط NVR و DVR و… می شود، در اختیار کاربران قرار دارند. این محصولات مطابق با بالاترین و آخرین استانداردهای کیفیت و ایمنی طراحی و تولید شده اند. نسبت به قیمت آن این سیستم ها دارای کیفیت و کارکرد فوق العاده ای بوده و برای پروژه های کوچک و متوسط انتخاب مناسبی محسوب می گردند. با وجود این محصولات، دیگر بسیاری از محصولات ارزان ولی بی کیفیت از لیست خرید شما حذف خواهند شد.

موارد و قابلیت های زیادی در برد الکترونیکی این محصولات وجود دارد که به طور خلاص در زیر به آن اشاره می کنیم:

  • قابلیت WDR: بهبود کیفیت تصویر در مکان هایی با اختلاف سطح نوری زیاد
  • قابلیت 3D DNR: کاهنده نویز دیجیتالی تصویر
  • چند زبانه بودن نرم افزار: دارای منوی چند زبانه برای راحتی بیشتر کاربران در سرتاسر دنیا
  • خروجی/ ورودی صدای دو طرفه: قابلیتی که همزمان امکان ضبط و همچنین پخش صدا را فرآهم می کند(صحبت کردن از طریق دوربین)
  • پشتیبانی از کارت های حافظه: (امکان نصب SD کارت)
  • خروجی و ورودی های آلارم: (برای ایجاد هشدارهای لازم برای امنیت بیشتر)
  • نور مادون قرمز دید در شب IR: (برای تصویربرداری در شب)
  • تکنولوژی PIR: (سیستمی برای تشخیص ورود افراد)
  • و ..

H.265+ در HILOOK

H.265+ ورژن جدیدتری از فرمت قبلی آن یعنی H.265 است. با استفاده از فشرده سازی H.265+ نه تنها در مصرف پهنای باند صرفه جویی می گردد بلکه در بهینه سازی فضای ذخیره سازی نیز تاثیرگذار است و بطور کلی عملکرد و کارایی سیستم را تا 83 درصد افزایش می دهد. در مقایسه باH.265، کدک H.265+ می تواند زمان ضبط را تا دو برابر کاهش دهد و در مقایسه با H.264، می تواند تا چهار برابر تعداد دوربین های بیشتری را پشتیبانی کند.

“با Hi Look در زمان و منابع شما صرفه جویی می گردد”

WDR

همانطور که در مطالب قبلی به تفصیل صحبت کردیم دوربین های مداربسته در محیط های گوناگونی نصب می گردند. در این محیط ها اختلاف بین سطوح نوری که به دوربین می تابد وجود خواهد داشت . برای مثال اگر دوربین مدار بسته خود را در جلوی درب ورودی نصب کنید تابش اشعه نور خورشید به آن باعث سیاه و کدر شدن قسمت هایی از تصویر می گردد. اما با وجود قابلیت WDR روشنایی تصویر به خوبی تنظیم شده و این مشکل برطرف خواهد گردید. دوربین های مداربسته های لوک دارای 120db WDR هستند و به همین سبب تصاویری که به نمایش می گذارند بسیار واقعی و بدون هیچگونه تاری و روشنایی بیش از حد خواهد بود.

EXIR

دوربین مداربسته HILOOK بهترین گزینه برای تصویر برداری در شب است. زیرا از قابلیت EXIR نسخه 2.0 پشتیبانی می کنند. با وجود قابلیت اکسیر و با استفاده از تابش تقویت شده نور مادون قرمز کیفیت تصاویر در شب یا در نور کم بسیار  بهبود می یابد.

 

1.      سنسور های CMOS در دوربین مداربسته

2.      دوربین PTZ چیست؟

3.      محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

4.      دستگاه DVR هیبرید

5.      قابلیت تعقیب هوشمند (Smart Tracking) دوربین مداربسته

6.      دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

7.       EOC در دوربین مدار بسته

8.      فناوری های EIS و OIS


دوربین مداربسته HD / انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن

دوربین مداربسته HD چیست؟

روزولشن-HD,رزولوشن,روزولشن دوربین مداربسته,مقایسه روزولشن HD و تلویزیونی
پیش از بررسی دوربین های HD باید به تعریف استاندارد HD بپردازیم.

رزولوشن HD به چه معناست؟

HD استاندارد ثابتی از روزولوشن نیست. انواع متفاوتی از استاندارد HD وجود دارد. مهمترین آنها این سه استاندارد هستند:
  • 720p: برای شما رزولوشنی تا 1280x720 پیکسل ایجاد می کند. (حدود 1مگا پیکسل)
  • 1080p: برای شما رزولوشنی تا 1920x1080 پیکسل ایجاد می کند. (2 مگا پیکسل)
  • 1440p: برای شما رزولوشنی تا 2560x1440 پیکسل ایجاد می کند. (3.6 مگا پیکسل)

مدهای 1080P و بالاتر را معمولا با نام فول اچ دی (Full HD) می شناسند. معمولا زمانی که از دوربین های مداربسته HD صحبت می کنند منظور دوربین های 1مگا پیکسلی است.

دوربین مداربسته HD چه نوع دوربینی است؟

دوربین مداربسته با روزلوشن HD عموما دوربین های دیجیتال تحت شبکه هستند. این دوربین ها امکان دسترسی به روزولشن های تصویر بسیار بالا را برای شما فراهم می کنند. از نظر تئوری دوربین های دیجیتال هیچ محدودیتی برای روزولشن تصویر ندارند. اما به صورت عمومی این دوربین ها تا روزلوشن 10مگا پیکسل تولید می شوند و در ایران دسترسی به این دوربین ها تا روزولشن 5مگاپیکسل به راحتی امکان پذیر است.
طبیعتا قیمت دوربین ها مداربسته شبکه نسبت به دوربین های مدار بسته انالوگ به مراتب بالاتر است. به همین دلیل دوربین های انالوگ همچنان از محبوبیت خود در ایران برخوردارند.

آیا دوربین مداربسته آنالوگ HD هم وجود دارد؟

سیستم های انالوگ متعارف اطلاعات را از طریق استاندارد PAL انتقال می دهند و حداکثر روزولشن قابل دسترسی آنها 720x576 است. از این رو دوربین های انالوگ نمی توانند به کیفیت HD دسترسی داشته باشند. البته سیستم های انالوگ با خارج شدن از استاندارد تلویزیونی سیستم جدیدی به نام HD-SDI را ایجاد کرده اند. دراین سیستم جدید آنالوگ امکان دسترسی به کیفیت تا 2مگا پیکسل برای دوربین ها به وجود می آید، اما با توجه به محدودیت ها و معایب این سیستم نسبت به سیستم مداربسته شبکه، استفاده از آن زیاد رایج نیست.

آیا دوربین شبکه غیر HD هم داریم؟

بله. حداقل کیفیت تصویر دوربین های شبکه روزولشن VGA با رزولوشن 640x480 است. البته بعد از VGA همه دوربین های شبکه کیفیتی بالاتر از HD دارند.

1.      قیمت جی پی اس حیوانات   ردیاب سالمندان  هایک ویژن تهران آداپتور صنعتی دوربین مدار بسته


انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

یکی از مراحل راه اندازی یک سیستم مداربسته مبحث انتقال تصویر است. برای این منظور می توانید از برنامه Hik-connect برای به طور کلی انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن استفاده کنید که شامل دو مرحله زیر است:

  • تنظیمات مربوط به دستگاه  DVR
  • تنظیمات بخش نرم افزار تلفن همراه

تنظیمات دستگاه DVR

ابتدا به سراغ بخش اول می رویم. برای انجام تنظیمات انتقال تصویر با برنامه Hik-connect ابتدا لازم است که دستگاه ضبط DVR خود را از طریق کابل (شبکه) به اینترنت متصل نمایید، برای این کار کافی است دستگاه مودم را با کابل شبکه ارتباط دهید.

نکته: بر خلاف روش انتقال تصویر با IP Static نیازی به تغییر یا ست آپ تنظیمات مودم ندارید.

بعد از این مرحله باید مشخصات IP دستگاه DVR را به درستی تنظیم نمایید. برای انجام این کار باید به قسمت Menu دستگاه مراجعه نموده و سپس بر روی گزینه Configuration کلیک کنید. سپس به گزینه Network رفته و در قسمت General تنظیمات را مانند شکل زیر انجام دهید.

بعد از آن که تنظیمات بالا را انجام دادید به تب Access Platform مراجعه کرده و برروی گزینه Enable کلیک کنید.

بعد از آنکه بر روی گزینه Enable کلیک کردید صفحه جدیدی باز خواهد شد. در این صفحه می بایست کدی را (به دلخواه) وارد نمایید. برای مثال CAMERA456 بعد از وارد کردن کد دلخواه باید چک باکس زیر را علامت بزنید. سپس بر روی گزینه OK کلیک کنید تا تنظیمات آن ذخیره شود.

بعد از اتمام مراحل بالا، وضعیت تب Platform Access باید به حالت Online تغییر کند. اگر این گزینه به حالت آنلاین تغییر نکند ممکن است تنظیمات IP ،DNS یا کابل شبکه متصل به مودم مشکل داشته باشند. بعد از آنلاین شدن باید تنظیمات گوشی انجام شود.

تنظیمات نرم افزار  Hik-connect

برای این محله ابتدا باید نرم افزار Hik-connect را دانلود کنید که می توانید آن را برای گوشی های IOS از اپ استور و برای گوشی های اندرویدی از گوگل پلی دانلود کنید. بعد اتمام دانلود برنامه را نصب نموده و طبق توضیخات زیر تنظیمات را انجام دهید:

1. پس از بازکردن نرم افزار در ابتدا پیامی باز می شود که باید در پایین قسمت آن بر روی گزینه ALLOW کلیک نمایید.

2. در پنجره بعدی باید گزینه Select Country or Region را کلیک نمایید .

3. در میان کشور ها ایران را انتخاب نموده و سپس گزینه ثبت را کلیک نمایید .

4. سپس باید در صفحه اصلی برنامه بر روی گزینه Login کلیک نمایید.

نکته : نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از برنامه Hik-connect ابتدا می بایست یک اکانت جدید در آن بسازید ( همانند اکانت ساختن در تلگرام یا اینستاگرام) ، پس از ساختن این اکانت جدید می توانید تنظیمات دستگاه خود را در آن انجام دهید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

5. همان طور که تصویر مشاهده می کنید باید در صفحه زیر گزینه Register را کلیک نمائید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

6. در این مرحله نیز ابتدا تیک گزینه Read and Agree را زده و سپس بخش ریجستر یا ثبت نام با ایمیل (ممکن است با شماره تلفن جواب ندهد) را انتخاب کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

7. در این مرحله باید کشور Iran  را انتخاب نموده و گزینه ثبت را کلیک کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

8. در این مرحله باید یک ایمیل واقعی و معتبر وارد کنید. نباید از ایمیلی استفاده کنید که رمز ورود آن را نمی دانید زیرا برای این ایمیل کد تایید ارسال می گردد.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

9. در این مرحله باید به ایمیل خود رفته و کد تاییدی را که برایتان ارسال شده است را در این قسمت وارد نمایید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

10. پس از طی مراحل بالا باید در این قسمت یک نام کاربری و پسورد برای نرم افزار Hik-connect تعریف کنید

  • نکته: لازم به ذکر است که  این نام کاربری و پسورد هیچ ارتباطی با Username  و Password دستگاه DVR ندارد.
  • نکته: چنانچه بنا بر هر دلیلی نرم افزار مربوطه را مجددا نصب کردید باید از همین نام کاربری و رمز عبور استفاده نمایید، زیرا هر دستگاه با یک نام کاربری و رمز عبور خاص کار می کند.

اگر مایل بودید که تصاویر را به صورت همزمان در دو گوشی و یا بیشتر مشاهده نمایید، در گوشی دوم نیاز به ساخت نام کاربری جدید نخواهید داشت و فقط کافی است در گوشی دوم یوزر و پسورد همین اکانت را وارد کنید.

بعد از تنظیم کردن نام کاربری و رمز عبور گزینه Finish را کلیک کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

11. در پایان و پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور صفحه اتمام ریجستر شدن نشان داده می شود. (این مرحله تنظیمی ندارد)

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

12. در این مرحله نوبت به اضافه کردن دستگاه DVR می رسد.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

13. هنگامی که می خواهید دستگاه را اضافه نمایید، دوربین گوشی فعال شده و شما باید QR CODE را اسکن نمایید.

نکته: QR CODE در قسمت پشتی دستگاه بر روی برچسب مشخصات آن قابل مشاهده است. همچنین چنانچه به دستگاه خود دسترسی ندارید می توانید وارد Menu دستگاه DVR خود شده و در قسمت Configuration و در قسمت  Network تب Platform Access را کلیک نموده و QR CODE را از آنجا اسکن نمایید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

  • نکته 1:  چنانچه در اسکن  QR CODE با مشکل مواجه شدید می توانید از طریق  Serial No، دستگاه را اضافه کنید.
  • نکته 2: Verification Code نیز در سری های قدیمی تر هایک ویژن به صورت پیش فرض وجود دارد، اگر دستگاه جدیدی دارید ابتدا باید این کد را وارد نمائید. (مشابه با مرحله تنظیمات DVR در این مطلب).

14. بعد از اسکن کد، نرم افزار شروع به جست و جوی دستگاه می نماید و اگر دستگاه در حالت آنلاین باشد آن را یافته و شما باید مانند تصویر زیر روی گزینه Add کلیک کنید.

اگر چنانچه پیغام Offline دریافت نمودید، باید تنظیمات IP یا اتصال اینترنت و کابل های خود را بررسی کنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

15. در این مرحله پارامتر های فوق را وارد کنید. باید دقت کنید که در این مرحله User و Password دستگاه را بزنید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

16. بعد از زدن گزینه Finish می توانید دوربین مورد نظر خود را انتخاب نموده و تصاویر آن را مشاهده نمائید.

انتقال تصویر دوربین مداربسته هایک ویژن با برنامه Hik-Connect

 

کوآد چیست؟ / آشنایی با پهنای باند

کوآد چیست؟

کوآد,کوآد,دوربین مداربسته آنالوگ,نمونه یک دستگاه انالوگ کوآد
دستگاه کوآد یک دستگاه ساده انالوگ برای تقسیم بندی تصاویر در سیستم مداربسته انالوگ است. واژه کوآد Quad در لذت به معنای چهارتایی است. در گذشته در سیستم های انالوگ امکان دیدن تصاویر به صورت همزمان وجود نداشت، از این رو از کوآد برای این کار استفاده می کردند.
امروزه دیدن چندین تصویر در یک تصویر یک قابلیت خیلی پیش پا افتاده برای دستگاه های DVR است. اما در سیستم های انالوگ قدیمی چنین چیزی نبود. در این سیستم ها تنها دیدن چهار دوربین به صورت همزمان ممکن بود و در هنگام ضبط نیز چهار دوربین مداربسته به عنوان یک دوربین در دستگاه ضبط می شدند.
امروزه استفاده از دستگاه کوآد تقریبا منسوخ شده است. دستگاه های DVR امکان دیدن چندین تصویر به صورت هم زمان و ضبط آنها را فراهم می کنند از این رو نیازی به دستگاه های انالوگ برای این کار نخواهد بود.
از کوآد می توانید برای ایجاد یک سیستم انالوگ ارزان قیمت استفاده کنید به این صورت که دوربین ها را (تا چهار دوربین) به کوآد متصل کرده و خروجی آن را مستقیما به نمایشگر انالوگ وصل کنید. در این صورت دیگر امکان ضبط تصاویر را نخواهید داشت اما هزینه های شما به شدت کاهش می یابد.

1.      دوربین مداربسته تیاندی        خرید دوربین مدار بسته   قیمت نصب دوربین مدار بسته  دوربین مداربسته هایک ویژن

 

آشنایی با پهنای باند و اهمیت  آن در دوربین های مداربسته

(Bandwith) عرض باند که اصطلاح رایج آن پهنای باند است، در ارتباطات شبکه ای کابلی یا بی سیم به معنی میزان یا نرخ انتقال داده ها از نقطه ای به نقطه دیگر در یک زمان مشخص می باشد. پهنای باند سرعت انتقال اطلاعات را نیز مشخص می کند اما بر خلاف تصویر غلط رایج صرفا تنها عامل تعیین کننده سرعت در شبکه نیست. در سیستم های مداربسته اطلاعات ثبت شده توسط دوربین در بستر این باند به دستگاه ضبط یا دستگاه ها منتقل می گردد. آشنایی با مبحث پهنای باند از اهمیت زیادی برخوردار است و چنانچه قصد دارید تا از سیستم مداربسته شبکه در محل کار یا منزل خود استفاده کنید این مطلب را از دست ندهید. همچنین به دلیل محدودیت پهنای باند موجود اگر تعداد دوربین های نصب شده در پروژه زیاد است لازم است تا چه در هنگام خرید و چه در زمان نصب آشنایی کامل با این مبحث و محاسبات آن داشته باشید.

پیش از شروع لازم است بدانید که امکان کنترل پهنای باند مصرفی برای  تک تک دوربین ها وجود دارد و می توان آن را بر حسب پهنای باند کل برای هر دوربین تنظیم نمود. این امر نیازمند دقت محاسباتی است زیرا چنانچه به خوبی انجام نشود، منجر به هدر رفتن پهنای باند موجود و نارسایی در سیستم مداربسته شما می گردد. در ادامه به عوامل موثر بر میزان مصرف پهنای باند می پردازیم.

1. فرمت فشرده سازی

همانطور که می دانید هرچه کیفیت تصویر بالتر باشد به حجم آن نیز افزوده می گردد پس کیفیت تصویر می تواند یک عامل اثرگذار بر مصرف پهنای باند باشد. با توجه به اینکه عوامل بسیار زیادی همچون میزان نور موجود در محیط زاویه تابش نور به لنز رزولئشن دوربین و …بر حجم و کیفیت تصویر نهایی اثر گذار اند باید ابتدا از فیلتر کدک های فشرده سازی تصاویر عبور کنند تا حجم انها به طور بهینه ای کاهش یابد. از گذشته تاکنون فرمت های فشرده سازی متفاوتی توسط متخصصین ابداع شده اند که شامل MPEG4 ،H.264 ،H.265 ،H.264+ و … می باشند. این فرمت ها هر کدام می تواننند تا میزان معینی از حجم تصاویر را کاهش دهند. بنابراین تصاویر حاصل از آنها هر کدام میزان متفاوتی از پهنای باند را اشغال می کنند. پس توجه به این نکته که تصاویر به چه نوع فرمتی کدگذاری شده اند در محاسبه میزان پهنای باند تاثیرگذار است. MPEG4 یک فرمت قدیمی است که امروزه انواع پیشرفته تری جایگزین آن شده اند مانند فرمت های H.264، H.265، که فرمت H.265 دارای دوبرابر نرخ فشرده سازی در همان کیفیت می باشد. فرمت H.265+ نیز از ابداعات شرکت هایک ویژن است که و بهترین نوع کدگذاری در دوربین های مدار بسته است.

پهنای باند دوربین مداربسته
برای اثبات کارایی فرمت H.265 آزمونی طراحی شد. در این آزمون از دو دوربین مختلف با رزولوشن یکسان 1080p و نرخ فریم 25fbs استفاده شد. یکی از این دوربین ها را در یک کافه و دیگری را در خیابان نصب نمودند. اساس تست بر مبنای مقایسه نرخ بیت ریت (در فرمت های فشرده سازی H.265 و H.265 +) نسبت به فرمت H.264 و اثر آن بر کاهش مصرف پهنای باند بود. نتیجه به این صورت بود که مصرف پهنای باند در حالت H.265 نسبت به H.26  47.8٪ کاهش داشته در حالیکه این عدد در H.265 + نسبت به H.264  83.7٪ می باشد.

2. نرخ فریم

نرخ فریم تاثیر عمده ای در مصرف پهنای باند برای دوربین های مداربسته دارد. در حالی که اکثر دوربین ها دارای فریم 25 تا 30 فریم در ثانیه هستند، کاربران معمولا نرخ فریم پایین تری را انتخاب می کنند، تا در مصرف پهنای باند صرفه جویی کنند.

3. تعداد دوربین های نصب شده

تعداد دوربین های موجود در شبکه نیز عامل دیگری تاثیرگذار دیگری است پهنای باندی که هر دوربین استفاده می کند در مجموع بر میزان پهنای باند مجموع (Total Bandwidth) تاثیرگذار است. هرچه تعداد دوربین ها بیشتر پهنای باند بیشتری اشغال می گردد هر بستر شبکه ای دارای یک پهنای باند محدود است و افزایش تعداد دوربین ها در آن تاثیر مستقیم بر روی ان دارد.

4. حالت های مختلف ضبط

در دستگاه ضبط NVR فرمت های مختلفی برای ضبط وجود دارد ضبط در نور کم یا شب، ضبط حساس به حرکت و … که هر کدام بر حجم تصاویر و مصرف پهنای باند اثرگذار اند. برای مثال اگر حالت ضبط را بر روی Motion Detection قرار دهیم اگر ساعت ها تصویر به همان حالت اول باقی بماند و هیچ گونه سوژه جنبنده ای وارد ان نشود دوربین همان دیگر صحنه های یکسان را تکرار نخواهد کرد و از همان یک تصویر اولیه استفاده خواهد نمود و چنانچه سوژه متحرکی وارد تصویر گردد شروع  ضبط خواهد نمود. این کار تا حد زیادی بر روی کاهش حجم تصاویر تاثیر دارد.

5. رزولوشن دوربین و نسبت تصویر (Aspect Ratio)

رزولوشن نسبت مستقیمی با با کیفیت تصویر و آن هم نسبت مستقیمی با حجم تصاویردارد پس هرچه رزولون بالاتر حجم تصاویر نیز بالاتر رفته و مصرف پهنای باند اثرگذار است. به عنوان مثال تصاویر حاصل از یک دوربین 8 مگاپیکسلی نسبت به یک دوربین 5 مگاپیکسلی پهنای باند بیشتری را اشغال می کند. عامل اثرگذار دیگر نسبت تصویر (Aspect Ratio) است که به معنی نسبت پهنا به ارتفاع یک فریم می باشد. اغلب نسبت تصویر را با اعداد ۴:۳، ۱۶:۹ و …نمایش می دهند. با توجه به اینکه نسبت تصویر ۱۶:۹ تصویر بزرگتری را ارائه می دهد بنابراین پهنای باند بیشتری را نیز اشغال می کند.

6. میزان شلوغی، حجم و تعدد سوژه ها در تصویر

این امر مستقیما به نوع کاربری و مکان نصب دوربین مداربسته بستگی دارد. بالطبع تعدد سوژه ها در یک خیابان شلوغ نسبت به یک راهرو خلوت کم تردد در داخل ساختمان بیشتر بوده و پیچیدگی تصاویر آن بیشتر است. به طور کلی ضبط تصاویر در مکان های پر تردد باعث افزایش مصرف پهنای باند می شود.

موضوع دیگری که از اهمیت زیادی نیز برخوردار است مصرف پهنای باند هنگام اتصال به شبکه جهانی یا اینترنت است. با توجه به اینکه هزینه سنگین و جداگانه ای بابت ان پرداخت می گردد چنانچه به خوبی کار محاسبات و تنظیم دوربین ها به درستی انجام نگردد منجر به افزایش هزینه ها می گردد.

نکته: یک راهکار برای صرفه جویی در میزان پهنای باند در بستر اینترنت این است که می توانید برای دسترسی به تصاویر خود از جریان های فرعی یا Sub Stream استفاده کنید. جریان فرعی تا جای ممکن از طریق کاهش رزولوشن، کیفیت، نرخ فریم، رنگی بودن  و … از حجم تصاویر می کاهد.

1.      سیستم امنیتی و حفاظتی چیست    نصب خانه هوشمند     اسمارت سکیوریتی      شهر هوشمند

دوربین مداربسته اکسیس (Axis) / NVR چیست ؟

معرفی دوربین مداربسته اکسیس (Axis)

لوگوی-اکسیز-Axis,دوربین مداربسته  اکسیز,دوربین مداربسته شکبه,لوگوی شرکت تولید دوربین مداربسته شبکه اکسیز سوئد

اکسیس چقدر معتبر است؟

در رابطه با اکسیس میتوان با اطمینان گفت که این برند، برندی کاملا معتبر است. از نظر بسیاری از فعالان در زمینه سیستم های امنیتی چه در ایران و چه خارج از ایران اکسیس معتبرترین تولید کننده تجهیزات مداربسته جهان است.

محصولات اکسیس شامل چه تجهیزاتی می شوند؟

اکسیس اولین تولید کننده دوربین های مدار بسته شبکه در جهان است. بازه محصولات این شرکت بیشتر شامل دوربین های مداربسته شبکه، نرم افزارهای نظارت تصویری و تجهیزات جانبی مرتبط با سیستم های مداربسته شبکه و محصولات کنترل دسترسی است.

اکسیس ساخت چه کشوری است؟

محصولات اکسیس در کشور سوئد تولید می شوند. از نظر تکونولوژی و ساخت میتوان گفت هیچ شرکتی هنوز نتوانسته است با محصولات اکسیس رقابت کند.

ایا محصولات اکسیس در ایران قابل تهیه هستند؟

بله. چند شرکت در زمینه واردات این محصولات فعال هستند و محصولات این شرکت را می توانید از ما تهیه کنید. البته بازه محصولات این شرکت به علت تخصصی و حرفه بودن آنها شاید محدودتر از محصولات بسیاری از شرکتهای دیگر باشد.

محصولات اکسیس از نظر رنج قیمت در چه سطحی قرار دارند؟

محصولات این شرکت از نظر قیمت در بالاترین رنج قیمت های محصولات موجود در ایران است. به همین دلیل استفاده از این محصولات به مشتریانی که در پی کم کردن هزینه های تجیهزات خود هستند توصیه نمی شود.

آیا قیمت محصولات اکسیس را میتوان با دیگر برندهای موجود در بازار مقایسه کرد؟

به طور کلی امکان مقایسه محصولات اکسیس از نظر قیمت با دیگر محصولات مداربسته وجود ندارد. تجهیزات این شرکت با توجه به شبکه بودن به طور کلی از تجیهزات انالوگ قیمت تر است. اما در مقایسه با دیگر محصولات شبکه نیز از رنج قیمت بالاتری برخوردار است. استفاده از اکسیس معمولا در پروژه هایی صورت می گیرد که به بالاترین کیفیت محصولات مداربسته نیاز دارند.

1.      دوربین مداربسته تیاندی        خرید دوربین مدار بسته   قیمت نصب دوربین مدار بسته  دوربین مداربسته هایک ویژن

2.      قیمت جی پی اس حیوانات   ردیاب سالمندان  هایک ویژن تهران آداپتور صنعتی

3.      داهوا       دوربین مدار بسته    هایک ویژن  نصب دوربین مداربسته

NVR چیست ؟

NVR  یا همان  Network Video Recorder در سیستم های مدار بسته وظیفه ضبط و نمایش تصاویر دوربین را بر عهده دارد.
میتوان از NVR به عنوان سرور Server دوربین مداربسته در سیستم تحت شبکه یاد کرد با این تفاوت که کار این دستگاه بسیار ساده تر و کار کردن با آن به مراتب راحت تر از سرور می باشد.

معمولا NVR به دوشکل یافت می شوند

1-  دستگاه هایی که  در قسمت ورددی پورت Ethernet به تعداد کانال خود پورت دارند.
2- دستگاه هایی که فقط یک پورت Ethernet برای ورودی تصاویر دارند ، که در این صورت در سیستم باید از سوپیچ شبکه استفاده کنید.
عموما NVR به تعداد کانال های 4 – 8 – 16 – 32 در بازار یافت میشوند.

مقایسه NVR و سرور / تشخیص چهره در دوربین مداربسته

مقایسه NVR و سرور در سیستم مداربسته شبکه

Server,سرور مداربسته,NVR,سرور رک مونت
در سیستم های مداربسته شبکه شما برای ضبط تصاویر و تنظیمات دوربین ها دو انتخاب اصلی دارید. اول دستگاه NVR و دوم سرور کامپیوتری
در زیر به معرفی هر دو سیستم و مقایسه آنها می پردازیم:

NVR

(مطلب کامل در رابطه با NVR ها را اینجا بخوانید)
دستگاه NVR یک سرور تخصصی سیستم مداربسته شبکه است. این دستگاه به صورت خاص برای استفاده در سیستم های مداربسته شبکه طراحی شده و کاربری دیگری ندارد.

Server

سرور در واقع یک کامپیوتر عادی با قدرت پردازش و گرافیک بالاتر است. (معمولا برای دوربین ها از سرور های حرفه ای به دلیل گران قیمت بودن استفاده نمی شود) این کامپیوتر از طریق یک شبکه تصاویر دوربین ها را دریافت و ضبط می کند. از طریق نرم افزار نصب شده در سرور نیز شما امکان نمایش و دسترسی به دوربین ها را خواهید داشت.

مقایسه

قیمت: دستگاه NVR در مقایسه با سرور به ویژه در پروژه های کوچک به مراتب مرقون به صرفه تر است. در پروژه های بزرگتر با توجه به بالا رفتن تعداد کانال های NVR قیمت ان به سرور نزدیک می شود.
سادگی: نصب دستگاه NVR نسبت به سرور ساده تر است. تنها کافیست کابلهای شبکه را به دستگاه وصل کنید و دوریبن ها را در دستگاه سرچ کرده و IP انها را ست کنید. با توجه به اختصاصی بودن عملکرد دستگاه به دوربین های مدار بسته این دستگاه تمامی تنظیمات مورد نیاز برای دوربین ها را دارد و میتوان به راحتی از انها استفاده کرد. اما سرور نیاز به نصب برنامه های مرتبط با دوربین ها و تنظیم انها دارد که کار را کمی پیچیده میکند.
امکان POE بودن: در صورت POE بودن دستگاه NVR نیاز به نصب سوئیچ POE به صورت کلی حذف شده و هزینه های شما کاهش می یابد. دستگاه های NVR می توانند در کنار ضبط و نمایش تصاویر تغذیه دوربین ها را نیز برعهده داشته باشند اما به شرطی که دستگاه شما دارای خروجی های POE باشد. دستگاه های POE معمولا مقداری گران قیمت تر از دستگاه های NVR عادی هستند.
در صورتی که بخواهید از سرور به صورت POE استفاده کنید حتما باید از سوئیچ POE استفاده کنید که به نسبت پر هزینه است.
نرم افزارها: دستگاه NVR معمولا دارای یک نرم افزار ساده و بسیار محدود هستند. این نرم افزار تنها ساده ترین تنظیمات و امکانات را در اختیار شما قرار می دهد. در صورتی که می خواهید از نرم افزارهای پیشرفته دوربین های شبکه استفاده کنید حتما باید از سرور استفاده کنید.
انعطاف پذیری: دستگاه های NVR دارای تعداد مشخصی از پورت برای اتصال دوربین ها هستند. در صورت نیاز به تغییرات و افزایش دوربین ها شما مجبور خواهید بود از یک NVR جدید استفاده کنید. در مقابل سرور محدودیت فیزیکی برای اتصال دوربین ها ندارد و تا زمانی که پهنای باند شبکه و قدرت پردازش سرور دچار مشکل نشده اند شما می توانید دوربین های خود را اضافه کنید.
کاربری های دیگر: همانطور که گفته شد دستگاه NVR به صورت اختصاصی برای استفاده در سیستم های مداربسته طراحی شده و امکان استفاده از آن برای هیچ کاربری دیگری وجود ندارد در حالی که شما میتوانید از سرور مداربسته خود برای کاربری های دیگر نیز استفاده کنید و به طور همزمان از آن برای چند کار بهره ببرید.

جمع بندی

به صورت کلی استفاده از NVR تنها برای پروژه های کوچک تر و کم هزینه تر توصیه می شود و در صورت نیاز به یک پروژه حرفه ای به ویژه دسترسی به امکانات خاص نرم افزاری استفاده از سرور شبکه به مراتب مناسب تر است.


تشخیص چهره در دوربین مداربسته

اگر نیاز دارید در محلی دوربین نصب میکنید چهره افراد را زیر نظر داشته باشید سعی کنید از سیستم دوربین های تحت شبکه استفاده کنید.

جدیدا در بازار سیستم های AHD و Turbo HD مد شده و در نمایشگرهای موجود در فروشگاههای مداربسته شاهد تصویر خوبی از این دوربین ها هستیم.

نکته مهم راجع به این سیستم ها این است که هر چند در مقایسه با سیستم های آنالوگ معمولی کیفیت بالاتری دارند ولی باید توجه داشت که این همان سیستم آنالوگ است و دلیل کیفیت بهتر آن وجود پردازنده های نرم افزاری گرافیکی است و در واقع شما همچنان در تشخیص چهره افراد دچار مشکل خواهید شد.

 

 

_76467784_76299703 axxonsoft-face-intellect-cctv-software

Facialrec1-2 facial-recognition-markers-640x353

 

بهترین راه برای ثبت چهره ها در تصاویر ضبط شده استفاده از دوربین های دیجیتال و مگاپیسلی است چون این نوع دوربین ها به صورت کلی دارای مکانیزم متفاوت و پروتکل مجزا نسبت به سیستم آنالوگ هستند.

1.      سنسور های CMOS در دوربین مداربسته

2.      دوربین PTZ چیست؟

3.      محاسبه یو پی اس برای دوربین مدار بسته

4.      دستگاه DVR هیبرید

5.      قابلیت تعقیب هوشمند (Smart Tracking) دوربین مداربسته

6.      دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

7.       EOC در دوربین مدار بسته

8.      فناوری های EIS و OIS

9.      فناوری SenseUp در دوربین مداربسته

10.  فناوری Digital noise reduction) DNR) در دوربین مداربسته

11.  دوربین مداربسته وریفوکال

10 تکنولوژی جدید در دوربین های مداربسته