پس از آنکه به این نکات عمل کردید، وقت آن است که مرحله به مرحله ساخت یک فروشگاه اینترنتی حرفهای را با هم طی کنیم.
انتخاب دامین (آدرس وبسایت مانند web24.ir) به اندازه انتخاب نام یک شرکت اهمیت دارد. این آدرس که شامل یک نام انتخابی (web24) و دامنه (.ir) متصل به آن است، هویت کسب و کار شما در فضای آنلاین را نشان میدهد. نام دامنه، برند اینترنتی فروشگاه شماست، بنابراین در انتخاب آن باید دقت زیادی بکنید و بهتر است پسوندهای مختلف نام انتخابی خود را به ثبت برسانید تا درآینده افراد مختلف از نام شما سو استفاده نکنند.
گفتنیها در این باره بسیار است، اما به چند نکته کوتاه زیر درباره انتخاب صحیح دامین وبسایت فروشگاه بسنده میکنیم:
در یک کلام، هاستینگ یا هاست به معنی فضایی است که تمام اطلاعات فروشگاه شما در آن نگهداری میشود. انواع و اقسام هاست وجود دارد که توضیح کامل آنها یک مثنوی را پر میکند. کوتاه به شما بگویم که شما میتوانید از دو نوع هاست اشتراکی و سرور مستقل استفاده کنید.
اگر شما میخواهید کوچک شروع کنید و محصولات کمی دارید، یک هاست اشتراکی ارزانقیمت میتواند کار شما را راه بیندازد. اما اگر افکار بزرگی در سر میپرورانید و میخواهید با قدرت به فضای آنلاین وارد شوید، میتوانید یک سرور اختصاصی بگیرید و از سرعت و فضای بیاندازه آن لذت ببرید.
برای انتخاب بهترین شرکت ارائه هاستینگ چندین راه دارید. اول به فروم (انجمن)های مختلف سر بزنید، تاپیکهای مربوط را بخوانید و شرکتها را با هم مقایسه کنید. سپس، به سراغ سایتهای رقیب بروید و ببینید از چه شرکتی خدمات گرفتهاند، آیا برای آنها جواب دادهاست؟ اگر بله، پس این شرکت، مناسب شما هم هست. در نظر داشته باشید که در حال حاضر دو نوع هاست از نظر سیستم عامل وجود دارد: هاست ویندوز و هاست لینوکس. اینکه سرور هاستینگ شما از چه سیستم عاملی استفاده می کند، بستگی به زبان برنامه نویسی سایت شما دارد و بهتر است قبل از انتخاب هاست با برنامه نویس سایت خود مشورت کنید.
هاست ویندوز برای سایت هایی که با فریمورک دات نت برنامه نویسی شده اند مناسب است و هاست لینوکس برای سایت هایی که با php برنامه نویسی شده اند مناسبتر است.
یک نکته بسیار مهم در انتخاب سرویس دهنده میزبانی دقت به کشوری است که هاست از آن گرفته میشود و همچنین سرعت و روش ارائه پشتیبانی
بهتر است اگر مشتریان شما را کاربران داخل ایران تشکیل میدهند از هاست داخل ایران استفاده کنید تا فروشگاه اینترنتی شما با سرعت بالاتری برای کاربران قابل دستری باشد.
هرگز نباید گول قیمت ارزان یک سرویس دهنده را خورد.تصور کنید در ساعت اوج ترافیک یا هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرده اید ناگهان سایت شما قطع شود و شرکت پشتیبانی هم هیچ راه تماسی به جز تیکت نداشته باشد! در این حالت که هر ثانیه برای شما ارزشمند است ممکن است ساعتها مشتریان خود را از دست بدهید تا سایت شما مجددا به حالت عادی برگردد.
حال که به اهمیت سرویس میزانی در مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی پی بردید بهتر است قبل از انتخاب یک سرویس دهنده میزبانی وب از قبل در مورد ان و مشتریان فعلی آن شرکت تحقیق کنید و با صرف هزینه معقول یک میزبان مناسب برای خود انتخاب کنید.
اولین قدم برای راه اندازی سایت فروشگاهی انتخاب پلتفرم و بستری است که می خواهید فروشگاه خود را از طریق آن راه اندازی کنید. در این بخش شما سه راه دارید:
سیستم های مدیریت محتوا و پلتفرم های آماده بسیار زیادی مانند وردپرس در بستر اینترنت وجود دارند که به صورت کدباز منتشر شده اند و شما میتوانید از آنها به صورت رایگان برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید و هر کدام از این سیستم ها دارای معایب و مزایایی هستند.
سیستم های آماده چند مزیت خاص دارند، از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
همچنین پلتفرم های آماده معمولا مشکلات زیر را دارند:
در اکثر مواقع افرادی که در آغاز کار خود هستند و می خواهند هزینه کمی انجام دهند، سیستم های آماده را انتخاب می کنند و افرادی که کار حرفه ای مدنظرشان هست به سراغ سیستم های اختصاصی فروشگاهی می روند و اکثر فروشگاه های معتبر در دنیا از طریق سیستم های اختصاصی طراحی می شوند. همانطور که مشخص است، با استفاده از سیستم های آماده، شما هزینه کمتری میپردازید، راحتتر میتوانید با فروشگاه خود کار کنید و خلاصه ریش و قیچی در دست خودتان است. اما از طرفی شما محدود به امکانات پلتفرم انتخابی هستید و زمانی را باید صرف یادگیری پیچ و خمهای آن سیستم کنید. در آخر هم نتیجه کار بستگی به توانایی بالقوه و امکانات آن پلتفرم دارد.
سیستم های سایت ساز، سیستم هایی هستند که سایت را به شما اجاره می دهند و شما دسترسی به اطلاعات هاست خود ندارید. اینگونه سیستم ها خیلی سریع فروشگاه را در اختیار شما قرار می دهند و معمولا پلن رایگان نیز دارند، اما به مرور با افزایش فروش و تعداد محصولات باید پلن فروشگاه ساز خود را افزایش دهید.به این معنی که در ابتدا یک سری امکانات جزئی به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهند و به مرور زمان میتوانید انواع امکانات متنوع و پیشرفته را بصورت دلخواه برای حرفه تر شدن فروشگاه اینترنتی خود خریداری کنید. اینگونه سیستم ها معمولا درصدی از فروش محصولات را به عنوان کارمزد دریافت می کنند یا اجاره سالیانه دریافت می کنند. معروف ترین سیستم فروشگاه ساز در دنیا shopify.com است. استفاده از این سیستم ها در مواقعی که محصولات محدود دارید و هیچگونه اطلاعاتی در مورد اینترنت ندارید می تواند راهکار مناسبی باشد اما برای کارهای جدی مناسب نیست.البته نمونه های ایرانی زیادی هم بصورت فروشگاه ساز برای فروش فایل یا سایر محصولات وجود دارد که با یک سرچ ساده میتوانید به لیستی از آنها در گوگل دسترسی داشته باشید.
شرکتها و مجموعههای زیادی هستند که کار ساخت، نگهداری و بازاریابی فروشگاه آنلاین را انجام میدهند. در طراحی سایت اختصاصی، شما غیر از هزینه نسبتا بالاتری که از سیستم های آماده میپردازید، تقریبا کار دیگری نباید انجام دهید. وظیفه طراحی وبسایتتان در دست پیمانکاری است که با آن قرارداد بستهاید و برای مشکلات مختلف یا ویژگیهای جدیدی که لازم دارید باید به او مراجعه کنید. در عوض، نیاز به سر و کلهزدن با پیچیدگیهای فنی ندارید و میتوانید روی فروش و بازاریابی تمرکز کنید. همچنین هر ابزار و امکاناتی بخواهید میتوانید با کمک پیمانکار پیاده کنید و محدودیت را دور بزنید.
کیفیت فروشگاه اینترنتی که به صورت اختصاصی خواهید داشت، با توجه به دانش و تجربه شرکتی که برای طراحی سایت انتخاب می کنید مشخص می شود. متاسفانه بسیازی از افراد و شرکت هایی که کار طراحی سایت فروشگاهی انجام می دهند، تجربه کافی در این زمینه ندارند، به عنوان مثال اگر سئو سایت برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است که طراحی سایت فروشگاهی خود را به شرکتی بسپارید که دانش مناسبی در زمینه سئو دارد تا نتیجه مناسب بگیرید.
اگر میخواهید پرقدرت شروع کنید و بودجه لازم و کافی را دارید، بهتر است که فروشگاه اینترنتی اختصاصی داشته باشید تا مزه یک شروع قوی در فضای آنلاین را تجربه کنید. اما اگر بودجه ندارید، تنها هستید و عجلهای هم ندارید، راه اول میتوانید بهترین گزینه شما باشد. در این روش، علاوه بر اینکه فروشگاه خود را خودتان پایهگذاری میکنید با مشکلات و گرفتاریهای راهاندازی یک کسب و کار هم آشنا میشوید و در آینده می توانید فروشگاه اینترنتی اختصاصی و حرفه ای داشته باشید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی فروشگاه اینترنتی توسط وب24 به صفحه طراحی سایت فروشگاهی مراجعه نمایید.
اگر نگوییم مهمترین و در دیدترین بخش کسب و کار آنلاین شما، محتوا است، گزافهگویی نکردهایم. محتوای فروشگاه شما شامل صفحات اصلی از قبیل درباره ما، تماس با ما، دستهبندیهای محصول و راهنما، بلاگ (به منظور بازاریابی محتوایی و ارتباط بیشتر با مشتریان)، تصاویر و توضیحات محصول، بنرها و گرافیکهای جذاب و ترغیبکننده و .... است.
همانند کدنویسی و طراحی رابط کاربری سایت، این بخش نیز به تخصص نیاز دارد. کسی که میتواند این کار را به درستی و با کیفیت بالا برایتان انجام دهد، تولیدکننده محتوا نام دارد. این شخص، نویسندهای است که میداند چطور کلمات را کنار هم بچیند تا بیشترین تاثیرگذاری را داشتهباشد. البته اگر نمیخواهید زیادی هزینه کنید، میتوانید این بخش را خودتان انجام دهید اما عواقبش را هم بپذیرید.
برخی از مهمترین عواملی که در محتوای سایت فروشگاهی اهمیت دارند عبارتند از:
با اینکه هنوز قوانین و مقررات در حوزه اینترنت، کسب و کار آنلاین و گردشهای مالی مربوط به آن ضعیف است، اما برای اطمینان از اینکه در آینده به مشکلات ریز و درشتی که قانون یا ماموران قانون میتوانند برایتان درست کنند دچار نشوید، توصیه میکنیم نماد اعتماد الکترونیک و ساماندهی را حتما اخذ کنید. همچنین اگر مجوز خاصی در حوزه کاریتان وجود دارد که لازم است، پشت گوش نیندازید و سریعتر برای آن اقدام کنید. میتوانید حتی با یک وکیل متخصص به این امور مشورت کرده و راهنمایی بگیرید. سعی کنید همه کارهای خود را به صورت کاملا قانونی انجام دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
خدمات پرداخت و ارسال
خدمات پرداخت و نحوه ارسال کالا، دو بخش مهم در فروشگاه اینترنتی است که اگر هرگونه اختلالی در این دو مورد به وجود آید، اعتبار و آبرویتان زیر سوال میرود و شاید دیگر کسی از شما خرید نکند. نقل است یک مشتری ناراضی میتواند تا صد نفر را از خرید از شما منصرف کند.
در حال حاضر اکثر بانکهای داخل کشور با استفاده از سیستم شاپرک خدمات پرداخت اینترنتی را ارائه می دهند و پس از اینکه نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کردید، می توانید با یکی از شرکت های پرداخت الکترونیک مرتبط با بانکها قرارداد منعقد کنید. اگر پرداخت ارزی مدنظر شما باشد، با اینکه پیپل و مستر کارت به ایران خدمات نمیدهند، اما با تلاش متخصصان ایرانی و سنگاندازی نکردن مسوولان، درگاههای واسطی وجود دارند که برای شروع کار بسیار مناسب هستند. این درگاهها کارمزد مشخصی از هر خرید را برمیدارند و در عوض پروسه طولانی و پرهزینه اتصال به درگاه بانکی را برایتان کمهزینه و ساده میکنند.
از گزینههای دیگر پرداخت میتوان به پرداخت در محل، پرداخت به صورت کارت به کارت یا واریز به حساب اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. ممکن است هنگام تحویل، مشتری کالا را عودت دهد و چون به صورت آنلاین پرداخت نکرده، دست شما برای گرفتن خسارت باز نیست یا ممکن است مشتری به شما اعتماد نکند و از پرداخت کارت به کارت و واریز به حساب منصرف شود.
مسئله باربری و ارسال در صورتی برای شما اهمیت پیدا میکند که کالای فیزیکی در اختیار داشتهباشید. برای ارسال، شرکت پست بزرگترین ارائهدهنده خدمات است. پست پیشتاز برای ارسال سریعتر با قیمت بالاتر و پست سفارشی برای ارسال زمانبر با قیمت کمتر است. البته اگر مشتریان شما در شهرتان هستند، میتوانید از خدمات پیک اسنپ و مانند آن یا پیک خصوصی استفاده کنید.
بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی
اگر از هر تاجر و مدیر کسب و کاری بپرسید سختترین، زمانبرترین و لذتبخشترین قسمت کار شما چیست، بیتردید به بازاریابی و فروش اشاره میکنند. سخت است زیرا شما باید از میان انبوه ابزارها و استراتژیها، آنهایی را انتخاب کنید که مناسب و به اصطلاح فیت کار شما باشند. زمانبر است زیرا وقتی که باید صرف کنید با میزان بودجهتان رابطه عکس دارد، یعنی هرچه بیشتر خرج کنید، سریعتر به نتیجه میرسید، اما چون هیچکس بودجه بینهایت ندارد، پس هرچه خرج کنید برای رسیدن به نتیجه باید شکیبا باشید. و اما چرا لذتبخشترین؟ معلوم است! زیرا نتیجه همه این تلاشهایی که شما در سئو، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تجربه کاربری، تبلیغات کلیکی و ... میکنید، سودآوری و درآمد بیشتر است و چه کسی از پول بدش میآید؟ با اینکه خودتان میتوانید مسوولیت بازاریابی فروشگاه آنلاینتان را برعهده بگیرید، اما برای اینکه مجبور به یادگیری و انجام فعالیتهای بعضا خستهکننده بازاریابی نشوید، پیشنهاد ما این است که با کارشناسان و مشاوران وب24 مشورت کنید، کارشناسان ما راهکارهای بسیار مناسبی در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی با داشتن تیم متخصص و اتوماسیون اداری مناسب، میتوانند بار سنگین بازاریابی را از دوش شما بردارند.
شاید بتوان گفت اعتماد سازی در یک فروشگاه اینترنتی مهم ترین بخش برای افزایش فروش محصولات است زیرا امروزه برای هر نوع محصولی صدها سایت و فروشگاه وجود دارد که همه در کنار هم رقابت سنگینی دارند و هر کدام میخواهند سهم بیشتری از بازار داشته باشند.در این میان عده ای از افراد سودجو هم با سوء استفاده از جو موجود سعی میکنند با راه اندازی فروشگاه های تقلبی و ازائه محصولات غیر واقعی از کاربران کلاهبرداری کنند و همین موضوع اعتماد کاربران به سایتهای واقعی را هم تا حد زیادی کم میکند. اگر خودتان را جای مشتری بگذارید و ببینید شما اگر به دنبال آن محصول بودید از میان آنهمه فروشگاه متفاوت به کدام اعتماد میکردید و چرا ؟ چه چیزی باعث میشد که از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنید ؟
عوامل زیر برای اعتماد سازی در فروشگاه اینترنتی تاثیر زیادی دارند :
این عوامل در کنار هم باعث میشود وقتی کاربر به سایت شما مراجعه کند بتواند شما را به عنوان کننده کار و صاحب نظر تشخیص دهد و بتواند با خیال راحت تری از شما خرید کند و حداقل این اعتماد را داشته باشد که در حال خرید از یک مجموعه واقعی و فعال در اینترنت است.