سئو به سه نوع کلاه سفید (white hat SEO) ، کلاه سیاه (Black hat SEO) و کلاه خاکستری (Gray hat SEO) تقسیم می شود که خیلی خلاصه در مورد دو موضوع سئو کلاه سیاه و کلاه خاکستری توضیح میدهیم تا جایگاه سئو کلاه سفید نسبت به آنها روشن شود. اما قبل از این موضوع لازم است توضیح دهیم که سئو کار کلاه سفید، شخصی است که بر اساس توصیه ها و قوانین گوگل کار سئو را انجام می دهد و به همین خاطر هرگز در طول زمان به مشکل برنخواهد خورد و سایت او دچار جریمه گوگل نمی شود، اما در طرف مقابل سئو کار کلاه سیاه فردی است که با استفاده از روش های خلاف و غیرقانونی سعی می کند رتبه سایت خود را بهبود دهد و گوگل با چنین افرادی مبارزه می کند، سئو کار کلاه خاکستری فردی است که نه به طور کامل از سئو سفید و نه به طور کامل از روش های سئو سیاه استفاده می کند، بلکه بین این دو روش قرار دارد و به صورت محتاطانه از روش هایی استفاده می کند که بتواند رتبه سایت خود را بهبود بخشد.
سئو شامل یک سری قوانین است که برخی از آنها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از طرف خود موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) اطلاع رسانی شده است و برخی از آنها نیز در طی تجربیاتی که کاربران و متخصصان در استفاده از این موتورهای جستجو داشته اند کشف و اعلام شده است. اگر گاهی مشاهده میکنید که اطلاعات متضادی در مورد سئو توسط متخصصان بیان میشود، به این خاطر است که بسیاری از این اطلاعات تجربی اند و گاهی در این تجربیات خطاهایی رخ میدهد.
سئو کلاه سیاه قصد دارد با روشهایی ابتکاری، از این قوانین سوء استفاده کند و آنها را دور بزند. به طور مثال، چند سال قبل که گوگل اهمیت ویژهای برای تراکم کلمه کلیدی در متن قائل بود و به شاخص های دیگر توجه چندانی نداشت، افرادی که به سئو کلاه سیاه میپرداختند، صفحاتی در سایتها قرار دادند که صرفا حاوی یک سری کلمه کلیدی بود و هیچ دانش خاصی را به خواننده منتقل نمیکرد. اما نکته مهم این است که سئو کلاه سیاه اگرچه در زمان کمی باعث رشد سریع شما میشود، با بهبود الگوریتم های گوگل، به همان سرعت باعث سقوط شما خواهد شد. لذا این روش برای کسب و کارهایی که قصد کار بلند مدت دارند توصیه نمیشود.
افرادی که از روش های سئو کلاه خاکستری استفاده میکنند، نه به طور کامل از روش های سئو کلاه سیاه پیروی میکنند و نه به طور کامل پیرو مکتب سئو کلاه سفید هستند، بلکه سعی میکنند با ایجاد راههای میانبر، کمی به روند سئو سرعت ببخشند. به طور مثال شما ممکن است برای ساخت بکلینک اقدام به ایجاد چند وبلاگ فرعی کنید و مدام از همه مطالب آنها به سایت خودتان لینک دهید، انجام این کار به تعداد بالا باعث می شود که از دید گوگل به عنوان سئوکار کلاه سیاه شناخته شوید، اما انجام این کار به تعداد محدود شما را به عنوان یک سئو کار کلاه خاکستری معرفی می کند.
و اما سئو کلاه سفید که موضوع اصلی این مطلب است و جزئیات کامل آن را در ادامه توضیح میدهیم، از این قرار است که شما اصولا مطلب را برای مخاطب مینویسید و در پی آن زمانی که مخاطب، مطلب شما را بپسندد، موتور جستجو نیز شما را شناسایی خواهد کرد چرا که اگر شما در خدمت مخاطبانتان باشید، موتورهای جستجو نیز در خدمت شما خواهند بود. حال در این راستا یک سری اصول و استاندارد نیز به دست آمده است که در ادامه توضیح داده شده اند.
در کدنویسی سایت باید تگ h1, h2, h3 , h4 , h5 و تگ h6 را به طور مناسبی با استفاده از کلمات کلیدی هر صفحه و همچنین عناوین مهم موجود در هر صفحه تکمیل کنید. البته اگر کدنویس هم نباشید و سایت شما با استفاده از وردپرس ساخته شده باشد، خود وردپرس این کار را برای شما انجام میدهد. غیر از تگ هایی که ذکر شد، متا تگ توضیحات (Meta description tag) و تگ Alt که مربوط به توضیحات تصاویر است نیز وجود دارند که باید به طور صحیح و استاندارد تکمیل شوند. از تگ عنوان (Title tag) هم غافل نشوید که سایت شما را به موتورهای جستجو معرفی میکند.
سعی کنید تا جایی که ممکن است متا تگ توضیحات را طوری بنویسید که علاوه بر توصیف محتوای آن صفحه، کاربر را ترغیب کند که وارد آن صفحه بشود چرا که اگر آن صفحه از سایت شما در سرچ موتورهای جستجو جایگاهی کسب کند، در ادامه عنوان صفحه (که همان تگ Title است) ، متن موجود در متا تگ توضیحات هم نمایش داده میشود.
شاید بتوان گفت مهم ترین مورد در سئو کلاه سفید، محتوای با کیفیت است. نکات بسیار زیادی در مورد یک محتوای استاندارد وجود دارد. در گذشته گفته میشد که مطالب هر صفحه باید کوتاه باشد تا خواننده از مطالعه آن خسته نشود اما در این سال ها به نظر میرسد صفحاتی که دارای متنی حاوی بیش از 1000 کلمه هستند، راحت در موتورهای جستجو جایگاه به دست میآورند. البته همه نکاتی که ما در سئو کلاه سفید بیان میکنیم با این پیش فرض است که شما قبل از هر چیز به مفید بودن محتوا برای کاربرانتان توجه میکنید، چرا که اگر همه این نکات بیان شده را رعایت کنید اما کاربران، شما را نپسندند موتورهای جستجو نیز شما را نخواهند پسندید.
بعد از تعدادی پاراگراف از یک تصویر زیبا ، جذاب و با کیفیت استفاده کنید تا چشم کاربران از مشاهده حجم زیاد و یکنواخت متن ها خسته نشود و مدت بیشتری را به مطالعه سایت شما بپردازند. این مسئله کمک می کند تا شاخصی با عنوان Time on site که به طور مستقیم در سئو سایت شما موثر است، بهبود یابد. ضمنا در همین راستا توجه داشته باشید که تعداد خطوط هر پاراگراف را نیز بیش از حد افزایش ندهید و بعد از هر چند خط از مطلبتان، یک تیتر جدید استفاده کنید. چگالی و تراکم کلمه کلیدی در متن نیز مهم است که در این مورد نیز اگر سایت وردپرسی داشته باشید می توانید از پلاگین یوست کمک بگیرید. در مقاله "چگونه کاربران را بر روی سایت نگه داریم؟" جزئیات دقیق تری در مورد Time on site و چند شاخص دیگر بخوانید.
سعی کنید در هر صفحه ای که میتوانید، از ویدئو استفاده کنید چرا که از دو جهت به سئو شما کمک میکند. جهت اول اینکه مشاهده ویدئو توسط کاربران باعث میشود Time on site افزایش پیدا کند و جهت دوم اینکه گفته میشود جدا از اینکه ویدئو دیده میشود یا خیر، همین که یک ویدئو در سایت خود قرار داده اید، از نظر موتورهای جستجو ارزشمند است و نشان میدهد که شما برای غنی سازی مطالب سایت خود تلاش کردهاید. از آن جهت که تولید ویدئو معمولا کار بسیار پرهزینه ای است، پیشنهادی برای صرفه جویی در این هزینه ها برای شما داریم. ارزان ترین راه برای داشتن چند ویدئو در سایت این است که اقدام به دانلود ویدئوهای مرتبط از سایت یوتیوب کنید و بر روی آنها زیرنویس و آدرس سایت خود را ثبت و منتشر کنید. توجه کنید که ویدئو ها را به صورت پخش آنلاین و غیر قابل دانلود در سایتتان قرار دهید، چرا که اگر آن را صرفا در قالب فایل قابل دانلود منتشر کنید، کاربر بعد از دانلود آن از سایت شما خارج میشود و کمک آنچنانی به سئو سایت شما نخواهد کرد.
از قرار دادن فایل های قابل دانلود در مطالب هم غافل نشوید. در این مورد هم روشی به شما توصیه میکنیم که هم زمان کمی از شما میگیرد و هم کارایی نسبتا خوبی دارد. توصیه میشود همان مطلبی که در قالب یک مقاله نگاشته اید را در دو فایل Word و PDF ذخیره کنید بعد آنها را با نام عنوان همان مطلب به علاوه عبارت Docx و PDF برای دانلود قرار دهید. در بسیاری از سرچ ها، کاربران به دنبال فایل های ورد و پی دی اف میگردند و از آن جهت که ما این فایل ها را برای دانلود قرار داده ایم، شانس خوبی برای بازدید از سایت ما در این سرچ ها وجود دارد.
در صفحات سایت خود از لینک دهی داخلی و خارجی استفاده کنید. لینک دهی داخلی به این معنی است که شما از یک صفحه از سایت به صفحه دیگری از سایت خودتان لینک دهید و از خواننده دعوت کنید آن صفحه را نیز مطالعه کند. این نوع لینک دهی باعث میشود هر کاربر، تعداد صفحات بیشتری از سایت شما را مشاهده کند که این اتفاق به طور مستقیم در محبوبیت شما در بین موتورهای جستجو تاثیر دارد. لینک دهی خارجی همانطور که از اسم آن مشخص است، به این معنی است که از سایت خود به سایت دیگری لینک دهید که این کار باعث میشود ربات های خزنده مربوط به موتورهای جستجو، راحت تر بتوانند موضوع و محتوای صفحات سایت شما را بشناسند و اعتبار آن اعتماد کنند. سایت وب سئو که در قسمت قبل معرفی شد، در بررسی لینکهای داخلی (internal link) و لینکهای خارجی (external link) نیز به شما کمک خواهد کرد و لینک های معیوب (Broken link) را معرفی مینماید تا اصلاح کنید. در مقاله "چگونه یک وبلاگ نویس حرفه ای شویم؟" اطلاعات بیشتری در مورد تولید محتوای حرفه ای بخوانید.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تبلیغات میان متنی/
درب شیشه ای چیست؟ا یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. تیم نکته عمومی و عامیانه این است که در شیشه ای یا همان درب شیشه ای به درب اتوماتیک شیشه ای اشاره دارند. درب شیشه ای در انواع مختلف را از قائم الکترونیک بخواهید.
تبلیغات میان متنی
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
بک لینک (Backlink) زمانی ایجاد میشود که سایت دیگری لینک شما را در یکی از صفحات خود قرار دهد و در واقع کاربران خود را به سایت شما ارجاع میدهد. سایت هایی که از روش های کلاه سفید استفاده می کنند، همواره بک لینک های طبیعی دارند، تصور اشتباهی که نزد بسیاری از وبمسترها وجود دارد این است که بک لینک ها باید به صورت طبیعی توسط خود ما ایجاد شوند، بلکه مسئله این است که کاربران به صورت طبیعی باید به سایت شما بک لینک دهند و زمانی این اتفاق می افتد که سایت شما کیفیت بالایی از نظر طراحی و محتوا داشته باشد. باید در این مورد صبور و پرتلاش باشید و به طرف خرید بک لینک حرکت نکنید، مگر اینکه قصد داشته باشید از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کنید. یکی از سایت هایی که تعداد بک لینک های سایت شما را نمایش میدهد سایت الکسا است.
مطالب سایت خود را در هر جایی که دستتان میرسد به اشتراک بگذارید اما به این پنج شبکه اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشید : گوگل پلاس ، یوتیوب ، فیس بوک ، توییتر و همچنین لینکدین . گفته میشود که این شبکه های اجتماعی از اعتبار ویژه ای نزد گوگل برخوردار هستند. به این نکته توجه داشته باشید که یوتیوب ، فیسبوک و توییتر در ایران فیلتر هستند و به همین دلیل معمولا سایت ها و شرکت ها به تولید محتوای تخصصی برای آنها اقدام نمیکنند، لذا اصراری وجود ندارد که به دنبال جذب مخاطب در این شبکه های اجتماعی باشید، صرفا کافی است که مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارید تا به سئو خود کمک کرده باشید. در کنار این موارد به آپارات، تلگرام و سایر امکانات موجود نیز توجه کنید، درست است که ارزش ویژهای در نگاه گوگل ندارند اما کاربران ایرانی بسیار زیادی در آنها در حال گشت و گذار اند که ورود آنها به سایت شما باعث افزایش ترافیک و بهبود سئو خواهد شد.
کاربران بیشتر از چند ثانیه برای باز شدن سایت شما صبر نخواهند کرد چرا که اطلاعاتی که آنها نیاز دارند معمولا در سایت های دیگر هم پیدا میشود. پس تا جایی که توان دارید بر سرعت سایت خود بیفزایید. به نظر میرسد بهترین راه آنالیز سرعت سایت ، استفاده از ابزار تست سرعت خود گوگل با نام google page speed insights است که البته متاسفانه این ابزار هم به دلیل نامعلومی فیلتر است. به هر حال ابزار معروف GTmetrix که با آدرس اینترنتی gtmetrix.com قابل دسترس است،
داستان از این قرار است که شما با استفاده از انواع اسکیما (schema) که توسط خود موتورهای جستجو در سایت schema.org به طور کامل معرفی شده اند، محتوای سایت خود را کاملا دقیق به آنها معرفی کنید تا درک صحیحی از سایت شما و مطالب آن داشته باشند. البته در صورتی که شما این کار را نکنید هم این ادراک حاصل میشود اما یقینا کیفیت آن متفاوت خواهد بود و طبیعتا در جایگاه شما در سرچ موتورهای جستجو نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه، هر کاری که با دید طولانی مدت و بر اساس بهبود تجربه کاربری اتفاق بیفتد، می تواند به سئو سفید سایت کمک کند، به عنوان مثال وقتی که شما محتوای سایت را برای کاربران سایت می نویسید و محتوای مفید و کاربردی تولید می کنید، از روش های سئو سفید استفاده می کنید. اما اگر محتوای سایت را با این هدف تولید می کنید که صرفا برای روباتهای موتورهای جستجو جذاب باشد و اهمیتی به کاربر نمی دهید و مثلا از تکرار بی مورد کلمات کلیدی و... استفاده می کنید، از سئو سیاه استفاده کرده اید.
منابعی برای مطالع بیشتر در زمینه سئو و بهینه سازی سایت