مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژِی در صنعت

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

نویز تصویر در دوربین های مداربسته / پروسه نوردهی در دوربین های مدار بسته

نویز تصویر در دوربین های مداربسته


از عمده ترین نقایص تصویر دیجیتال نویز در تصویر است که به تغییرات تصادفی در میزان نور و یا اطلاعات رنگی آن گفته می شود که می تواند در فرآیندهای مختلف، از دریافت نور تا نمایش آن ایجاد شود. در تصاویر دیجیتال، هر نقطه ممکن است شدت نور یا رنگ متفاوتی با واقعیت داشته باشد. نقاط سفید در بخش های تیره و یا نقاط تیره در بخش های روشن، جابجایی رنگی برخی نقاط به سمت قرمز و یا سبز، یک دست نبودن رنگ بخش تک رنگ، تیز نبودن لبه ها و غیره، از نمونه های نویز در تصویر دیجیتال است. یکی از چالش های بزرگ در فرآیند پردازش تصویر تشخیص و کم کردن نویز از داده های بدست آمده است .

این اغتشاشات به دو صورت عمده در عکس نمایان می شوند. یکی نویز نوری است که به صورت نقاط تیره و روشن، در سطح تصویر دیده می شود و دیگری، نویز رنگی است که باعث ایجاد نقاط رنگی غیر طبیعی در تصویر می شود.

  • مشکلات و کاستی هایی که نویز نیستند

انعکاس نور از سطح حسگر تصویری بیش تر از فیلم عکاسی است. بنابراین احتمال ایجاد مشکلات تصویری مانند هاله های نوری، شعله و شبه در تصویر دیجیتال بیش تر است. به همین دلیل است که بعضی از سازندگان از لایه های پوششی خاصی در بدنه داخلی لنزها جهت استفاده در دوربین مدار بسته  دیجیتال، استفاده می کنند تا انعکاس ها را به حداقل برسانند.

ممکن است نقاطی از حسگر به دلیل آسیب دیدگی سوخته باشد و نقاط سیاهی را در تصویر ایجاد کنند که با توجه به تکرار شدن در تمام تصاویر، از نویز تصادفی قابل تشخیص هستند.

عوامل ایجاد نویز

نویز به طور معمول در تصویر وجود دارد به این معنی که هرگز تصویر ثبت شده مانند واقعیت نیست، اما میزان آن می تواند آنقدر کم باشد که بتوان گفت وجود ندارد و یا آنقدر زیاد باشد که نتوان سوژۀ تصویر را تشخیص داد. نویز به دلایل مختلفی ایجاد می شود و می تواند ناشی از یک قسمت و یا مجموع چندین قسمت باشد.

  • نوردهی بالا: در بخش ثبت تصویر در دوربین های دیجیتال، باز ماندن طولانی شاتر منجر به ایجاد نقاط سفید در بخش سیاه و برعکس می شود که ناشی از کاهش جریان دیودهای نوری است.
  • تقویت سیگنال: در حساسیت (ISO)های بالاتر، سیگنال بدست آمده تقویت می شوند تا نتیجه ای همانند حساسیت های پایین به دست آید و همین تقویت سیگنال ها باعث افزایش نویز می شود. اندازۀ حسگر هم نقشی به سزا در میزان نویز دارد، حسگرهای بزرگ تر بخش بیش تری از نوری که از لنز عبور می کند را استفاده می کنند و حساسیت و سرعت شاتر کم تری لازم خواهند داشت.
  • تأثیر حساسیت(مگاپیکسل): نوری که به هر نقطه (پیکسل) از حسگر می رسد، با حاصل تقسیم مساحت حسگر بر تعداد نقاط آن رابطۀ مستقیم دارد، در نتیجه در دو حسگر با اندازۀ یکسان و با تعداد نقطه های متفاوت، حسگری که نقاط کم تری دارد (مگاپیکسل کم تر)، نور بیش تری برای هر یک از نقطه ها فراهم کرده و نویز کم تری دارد، پس مگاپیکسل بالاتر بر خلاف دید عموم، علاوه بر این که منجر به بهبود کیفیت نمی شود، نور کم تری برای هر نقطه فراهم کرده و می تواند منجر به ایجاد نویز بیش تری شود. به همین دلیل، دوربین مداربسته سریع که برای رخدادهای ورزشی استفاده می شوند تعداد نقاط کم تری در حسگرهای خود نسبت به دوربین هایی که در آتلیه ها استفاده می شوند دارند تا بتوانند در سرعت های بالاتر نویز کم تری ایجاد کنند.
  • در عملیات فشرده سازی ممکن است نویز های تصویری تولید یا تشدید شوند.
  • دما: دما نیز می تواند بر میزان نویز حسگر اثر بگذارد، افزایش دما منجر به افزایش نویز می شود، در نتیجه دوربین ها در تابستان بیش تر از زمستان نویز ثبت می کنند.
  • خطا در تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال، سرعت پایین پردازش اطلاعات، روش های تبدیل و ذخیره سازی، پایداری ولتاژ باطری ها و غیره نیز می توانند منجر به ایجاد نویز شوند.
  • پرتوهای کیهانی، سیگنال های مخابراتی، تابش های رادیواکتیو و بسیاری دیگر نیز توانایی ایجاد نویز در دوربین های دیجیتال و آنالوگ را دارند اما معمولاً بسیار ناچیز هستند.

روش های جلو گیری از ایجاد نویز

نویز، در وهلۀ اول، حاصل از اجزای الکترونیکی تجهیزات دیجیتال است و سازندگان همواره با روش های مختلف سعی داشته اند که اثرات مخرب و ناخوشایند این پدیده را بی اثر یا کاهش دهند و یکی از تفاوت هایی که در تجهیزات حرفه ای گران قیمت نسبت به تجهیزات معمول مشاهده می شود، کاهش محسوس این مشکلات است. علی رغم تلاش های به عمل آمده، هنوز این اثرات در بسیاری از تصاویر، به خصوص در شرایط تصویر برداری خاص قابل رؤیت هستند. به طور مثال در نوردهی های طولانی، حساسیت های بالا و عکاسی در نور کم این اثرات بیش تر دیده می شوند.

بهترین روش، خرید دوربینی است که نویز کم تری داشته باشد اما به طور معمول، دوربین با نویز کم تر، قیمت بیش تری نیز دارد، البته عدم تحقق قبل از خرید دوربین و یا رفتن به سراغ دوربین های خیلی کوچک و امکانات پردازشی زیاد می تواند علاوه بر قیمت بالا، نویز زیادی را هم تحمیل کند. قبل از خرید دوربین مدار بسته  باید به اندازه حسگر (بزرگ تر باشد) و نسبت اندازه حسگر به تعداد نقاط آن (بیش تر باشد) و سرعت پردازش آن (بالاتر باشد) توجه داشت.

می توان با روش های نویز دوربین خریده شده را نیز کاهش داد. برای مثال، به کارگیری نور مناسب و کافی باعث می شود دوربین زمان و حساسیت کم تری برای ثبت تصویر لازم داشته باشد و نویز کم تری ثبت کند. بازبودن شاتر و افزایش حساسیت هر دو باعث ایجاد نویز می شوند و باید بررسی کرد که کدام یک در دوربین موجود نویز کم تری ایجاد می کند تا در نور کم تر آن پارامتر را افزایش داد تا نیازی به نور اضافی نباشد. به طور معمول حساسیت های خیلی بالا بیش تر از شاترهای طولانی نویز ایجاد می کنند. بهتر است حد بالایی برای حساسیت دوربین بدست آورد و با حساسیت های کم تر از آن اقدام به تصویر برداری نمود.

برای کاهش نویز باید دیافراگم را در بازترین مقدار ممکن قرار داد و از لنزهای درخشان تر استفاده کرد و اگر نتوان این کار را انجام داد و یا لنز بزرگنمایی اجازه بازشدن بیشتر آن را نداد، باید از فاصلۀ کانونی کم تری استفاده نمود و به جای بزرگنمایی، به سوژه نزدیک تر شد زیرا بزرگنمایی بیش تر نور کم تری را به حسگر می رساند و حساسیت بالاتر و شاتر طولانی تری لازم دارد.

باید از قرار دادن دوربین در نور مستقیم آفتاب بدون روپوش خودداری نمود، زیرا گرم شدن دوربین علاوه بر افزایش نویز حسگر، تغییر در مقاومت و کاهش سرعت پردازش، باعث نوسان ولتاژ نیز می شود. تغییر در اندازۀ عکس هم در بعضی دوربین ها و با توجه به شیوۀ پردازش اطلاعات آنها می تواند مفید باشد. همواره در دوربین ها باید از بزرگ ترین اندازۀ عکسی که از نظر نویز تفاوتی با عکس کوچک تر خود ندارد استفاده نمود تا با تعداد نقاط بیش تر در مرحلۀ پردازش نویز بیش تری را بتوان حذف کرد. آخرین راه، استفاده از عکس های تاریک تر است که نویز کم تری دارند.

روش های از بین بردن نویز

بهترین روش از بین بردن نویزها، روشی است که با از بین بردن کم ترین اطلاعات تصویر، بیش ترین نویز را از بین ببرد. بسیاری از دوربین ها زمانی که با حساسیت های بالا عکس می گیرند، به شکل خودکار قبل از ذخیره سازی آن، سعی می کنند تا قسمتی از نویزها را با الگوریتم های مخصوص خود از بین ببرند.

یکی از بهترین روش ها با توجه به تصادفی بودن نویزها، گرفتن چند تصویر و میانگین گیری از آن هاست و با توجه به این نکته که نویز در هر یک از تصاویر به شکل متفاوتی ایجاد می شود و سوژه در همۀ آن ها یکسان است، میانگین گیری از تصاویر منجر به کم تر شدن اثر نویز و نیرو گرفتن سوژه ثابت می شود. شاید این روش دردسر بیش تری داشته باشد ولی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن نویزها بدون دست زدن به جزئیات تصویر است که در بعضی از دوربین ها به شکل خودکار انجام می شود. اما بهتر است به جای صرف زمان و هزینه جهت حذف نویز، سعی شود با طراحی و نصب مناسب نویز کم تری در تصویر منعکس شود.

در خصوص حذف نویزها، روش های دیگری هم وجود دارند که یا اجرای مشکل تری دارند و یا چندان اثر بخش نیستند. یکی از این روش ها هم رنگ کردن نقاط در بخش های با رنگ نزدیک به هم است که در این روش قسمت هایی با جزئیات کم تر یافت و محو می شوند. روش دیگر کم کردن تعداد نقاط تصویر است، برای مثال از هر چهار نقطه کنار هم یک نقطه بدست آید که رنگ و نور آن میانگین آن چهار نقطه باشد و به این ترتیب اثر نویزی که برای مثال در یکی یا چند تا از این نقاط ایجاد شده کم تر می شود، ولی کم کردن تعداد نقاط منجر به حذف جزئیات، کم رنگ شدن لبه ها و کوچک تر شدن تصویر می شود. در همۀ این روش ها، پاک کردن نویز ها منجر به کم شدن داده های تصویر و کم شدن جزئیات می شود زیرا نقطه ای که نویز ثبت کرده هیچ داده ی دیگری ندارد و الگوریتم های حذف، تصمیم می گیرندکه چه داده ای را به جای آن قرار دهند و بدون خطا نیستند.

با توجه به مطالب فوق، برای کاستن نویز تصویر، تا آنجا که ممکن است از حساسیت های پایین تر استفاده می شود. همچنین نور دهی کافی در حد نویز، به خصوص در بخش های تیره عکس، می تواند بسیار تأثیر گذار باشد. از آنجا که در کنار حساسیت بالا، نوردهی های طولانی هم می تواند نویز را افزایش دهد، بهتر است در صورت امکان برای نور دهی کافی از دیافراگم باز استفاده کرد.

باید توجه داشت که این گونه مشکلات گاهی در ابعاد بزرگ تصویر یا در روند پردازش تصویر ممکن است بیش تر خود را نشان دهند و بنابراین بهتر است تا جای ممکن از عواملی که نویز را افزایش می دهند پرهیز کرد.


پکیج دوربین مداربسته هایک ویژن  قیمت دوربین مدار بسته   نصب دوربین مدار بست تهران  هایک ویژن


پروسه نوردهی در دوربین های مدار بسته


در ایجاد یک تصویر با کیفیت، نور مهم ترین عامل است، نور تنها چیزی است که دوربین احساس می کند. زاویه ای که نور به سوژه می تابد نیز تأثیر زیادی بر جلوه عکس می گذارد. دوربین دقیقاً مشابه آنچه که ما مشاهده می کنیم را نمی بیند. چشم نه تنها با نور محیط تطبیق می یابند، بلکه می تواند نواحی تاریک و روشن موجود در یک صحنه را با وضوح نبستاً مشابهی ببیند. یک دوربین نمی تواند چنین کاری انجام دهد. اگر منبع نور فقط بالا یا پشت دوربین باشد دید تک بعدی دوربین سوژه را به صورت تک بعدی نشان می دهد. بنابراین برای نشان دادن پستی و بلندی جسم زاویه تابش نور مهم می باشد و ترکیب نور و سایه می تواند حالت عکس را تغییر دهد.

معمول آن است که نور به اندازه ای باشد که هم روشنایی های عکس و هم سایه های آن از جزئیات برخوردار باشند. نه آنقدر زیاد که آنچه روشن است جزئیاتش معلوم نشود و نه آنقدر کم که آنچه در سایه قرار دارد یکپارچه سیاه به نظر آید.

عملیات نوردهی در واقع کنترل نوری است که داخل دوربین می شود. در دوربین های دیجیتال، نور پس از عبور از لنز به حسگر نور برخورد کرده و حسگر با انجام عملیاتی خاص، با توجه به نوع CCD یا COMS، عملیات تبدیل نور به توان الکتریکی را انجام می دهد. پس از پردازش تصویر در پردازشگر، تصویر جهت ضبط و پخش آماده می شود. عملیات تنظیم و کنترل نور ورودی به دوربین و هدایت آن به حسگر، تأثیر به سزایی در کیفیت تصویر خواهد داشت که نوردهی نامیده می شود.

موفقیت عملیات نوردهی به تنظیم پارامترهای حساسیت حسگر، درجۀ دیافراگم و سرعت شاتر بستگی دارد. کلمه شاتر از نظر معنا به معنی مسدود کننده و کلمۀ دیافراگم به معنی میان پرده است. بسیاری می پندارند که شاتر و دیافراگم یکی هستند اما چنین نیست. در لنزهایی که در آن از فن آوری پیچیده ای استفاده شده است، گاهی دیافراگم در لابه لای عدسی ها قرار می گیرد، اما به طور کلی شاتر در درون دوربین و دیافراگم و عدسی ها در درون لنز قرار دارند.

در شکل زیر به خوبی عملیات نوردهی را شبیه سازی کرده است. در این شکل، پیچ شیر آب نقش شاتر دوربین را بازی می کند که باز شدن شیر و ورود آب به داخل سطل، معادل باز شدن دیافراگم لنز دوربین و ورود و انعکاس نور به داخل دوربین و برخورد آن به حسگر است. میزان باز شدن دیافراگم است که اجازۀ عبور نور (آب) بیش تر یا کم تر را می دهد. بزرگی یا کوچکی سطل زیر شیر، در نقش حساسیت حسگر دوربین است و مقدار آب جمع شده، در واقع بیانگر میزان نوردهی یا جمع آوری نور است.

قیمت پک دوربین مداربسته  قیمت دوربین مداربسته   شرکت نصب دوربین مدار بسته  هایک ویژن

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد